Med kraft fra oven

Skrevet av Lasse Solberg 31. januar 2008. Publisert i Historiske Kampen

Trolleybuss ved Sørli plassTrolleybussen kom til Kampen 6. Februar 1949. Linje 20 ble elektrifisert og på bildet ser vi bussen på Sørli plass. Bussene var laget på Strømmen Værksted og hadde elektrisk utstyr fra Vickers i England.

De var 10,35 meter lange og hadde 25 sitteplasser og 50 ståplasser. Inngangen bak hadde doble dører og rett innenfor satt det en konduktør. Bussene var toakslet og kunne bevege seg noen meter med egen kraft hvis stømmen gikk. Vickersbussene dannet ryggraden i trolleybussflåten med hele 50 enheter.

20 bussen hadde endeholdeplass på Jordal (som nå) og på hjørnet av Mariesgate/Neubergate på Majorstuen. Traseen var den samme som nå, men etter Carl Berner gikk Trolleybussen ned Sarsgate – Monradsgate – Sexesgate – Jens Bjelkesgate og ut i Kjølbergate til Jordal. Kjølberggate var sperret av en husklynge ved Hagegata, derfor den litt rare ruta på nedre Kampen.

Trolleybuss ved GalgebergDet var flere Trolleybusslinjer på 50-tallet og det var planer om å knytte dem sammen i en ringlinje gjennom byen. Det ble aldri noe av. I 1960 ga man mer eller mindre opp trolleybussene og siste buss på linje 20 gikk 9.februar 1968. 24. juni samme år ble stømmen slått av. 20-bussen med “kraft fra oven” var historie, men 20-bussen lever i beste velgående.

En bussbillett kostet i 1952 35øre for voksne og 20 øre for barn.

Kilde: Sporveismuseet

Tagger:, , ,