Roger og Walter

Skrevet av Walter Willanger 16. januar 2009. Publisert i Kampianere

Roger Gulbrandsen 8 årJeg har funnet flere bilder fra gamle Kampen siden vi hadde kontakt sist. Bildene er fra 1943-45, og såm du ser er noen av bildene ikke av den beste kvalitet men det er det beste jeg kan komme opp med. Et par bilder fikk jeg av min barndoms kamerat Roger Gulbransen før han døde, og det var også den siste gangen jeg besøkte han.  Bilde  er tatt i stua til Roger jeg tror det var hans hans 8 års gebursdag. Fra høyre første rekke ser du Arve, Oddvar,Lille Bjørn, Terje, Bjørn. Bak fra høyre (meg) Walter, Erik og Roger.

Dette er av Frøken Bahr’s 1st. klasse og var tat foran barnehjemet på hjørne av Nittedalsgt. og Bøgata. Jeg kjenner bare to gutter igjen på bilde og det er Roger Gulbransen første rekke nummer 3 fra venstre, og Walter (meg) bak rekka nummer 1 fra høyere.  Det neste er tatt i Norderhovs gata med Kampens park i bakgrunden. Jentene på bilde er Laila (min søster), Ingrid (tullemor),  Tove,  Åse og bak er Turid Andersen. Såm jeg kan huske så lekte di mye i samen, hoppa tau, tegnet med kritt på fortauet, lekte i parken osv.  Neste er tat på tåppen av trappene såm går ned til Brinkensgata, jeg tror bilde var tat på gebursdagen min i Juni 1943.  Bilde er av min søster Laila og meg Walter.

Frk. Bahrs 1. klasse (1941)
Frøken Bahrs klasse
Barna i Norderhovgata
Walter og Laila ved trappa
Walter og Laila

Roger og jeg lekte veldig mye nede ved trappene, der laget vi leier og sklei ned vann renna på siden av trappene.  Vi lekte også mye på Ola Narr får der var det så mye og undersøke, Roger hadde også hørt at det var skatter og finne der men vi fant bare en lokal søppelhaug. Men det var veldig morsomt alikevell får vi fant så mye av hva vi syntes var brukbare ting. Vi kunne ikke forstå at folk kunne kastet bort så mange fine saker.  Roger og jeg var og lekte nede ved trappene den dagen da flyalarmen gjikk av, og vi så fler fly såm fløy over byen. Vi hørte veldig mange eksplosjoner og mye skyting av luftforsvaret. Det var kolosalt spennende, flyalarm hørte vi ofte men denne gangen vi ble redde og løp hjem til Roger. Lite hviste vi da, at flyene kom får og bombe Viktoria Terrase. Jeg husker ikke om at bombene gjore noen skade på Viktoria Terrase men flere bygninger i nabolaget ble reduserten til stein hauger.  Mange av bombene falt ned i slotts parken og en bombe traff  Kampen trikken number 12, såm ble redusert til skrapjern og alle på trikken omkom.  Hele byen ble speret av en kunne verken komme inn eller ut. Folk var i tilfluksrom i timesvis for ingen hvist om dette var begynnelsen av flere flyangrep eller var det bare et angrep. Jeg viste at min mor og Laila hadde tat triken til byen, da di ikke kom hjem den kvelden trodde vi at di hadde omkomet på Kampen trikken.  Så for meg jeg tengte at jeg var nå familie løs. Men det kom godt ut får meg, min mor og Laila var på trikken men gjikk av trikken noen holdeplasser før flyene kom.

Endelig kom freden og kongefamilien skulle komme tilbake.  Skole ungene var plassert med deres skole nede ved Rådhusplassen og vi hadde flagg og det var stor stas over hele byen. Alle avisene og ukebladene hadde bilder og skrift om konge familien og deres hjemkomst.  På Kampen skole hadde min lærer ( H. Nordli )  fåt igang ei skole avis såm med forsjelige ting skulle bli inkludert i slaks gave til Kongen eller Kronprins Olav.  Avisa var veldig primitiv, vi kunne ikke trykke bilder så bildene måtte vi tegne.  Det var mitt ansvar og tegne Prins Harald og det gjore jeg men jeg syntes ikke at det kom godt ut, men i avisa kom det alike vel.

Jeg hvet ikke om dette er noe såm du kan bruke, I allfall så er det litt om hvordan vi lekte og hvor vi lekte på den tiden.

Les mer: Tre gode kamerater fra Norderhovgata

Tagger:, , ,