Tre gode kamerater fra Norderhovgata

Skrevet av Roger Gulbrandsen 26. november 2007. Publisert i Kampianere

Tre gode vennerBildet av gutta er tatt i Kampen park høsten 1942. Erik Sørensen seksår, Roger Gulbrandsen sju år og Terje Gulbrandsen fem år.
Vi vokste opp under krigen og da var det jo litt dårlig med mat. Det var populært å gå på epleslag. Hagen til Bastiansen var god å ha.

Roger Gulbrandsen 8 årVi hadde ikke sykler den gangen, så da ble det mye hyttebygging i Øst- og Nordmarka på søndagene. Vi bygde også hytter på Normannsløkka og Ola Narr. Bråtabrann var også veldig gøy, Erik ble kalt “Ildguden”. Det var ikke så veldig lurt, for faren til Terje var jo brannmann.

Vi likte oss veldig godt på søppeldynga under Tøyen stasjon. Der var det mye rart å finne. På hjemveien var vi og knabba redikker på gartneriet på Caltex-løkka, dro rett hjem til mora til Erik og fikk hjemmebakt brød med redikker og salt på.

Vi lekte mye den gangen, se bare her: Kaste på stikka, trille hjul, hauk og due, gjemsel, kongen over gata, indianer og cowboy. I Kampen park sparka vi fotball (drilleparti) om sommeren og gikk på skøyter (skruskøyter) om vinteren. Selv ble jeg kalt sjefen over gata, hvorfor vet jeg ikke.

Under krigen var det russiske og finske krigsfanger som gravde skyttergraver på vannbassenget i Kampen park. Vi fikk lov av de tyske soldatene til å gi dem matpakker, og i bytte fikk vi sigarettmunnstykker, kobberringer og trefugler som de hadde laget i fangebrakkene.

En ting jeg husker godt var Fredsdagen 8. mai 1945, da vi fikk lov til å rive ned blendingsgardinene i Norderhovgata 38. De ble brukt til et stort bål i parken.

Vi begynte også på feriekoloni om sommeren, Erik og Terje begynte i musikken, jeg begynte i speideren K.F.U.M. Senere dro Erik til Risør og ble skolelærer, Terje dro til Uganda med Fredskorpset og jeg tok en tur til sjøs. Jeg har ennå god forbindelse med gutta.

Tagger: