Om “Tøyen”-senteret igjen

Skrevet av Grete Letting m.fl. 10. oktober 2008. Publisert i Historiske Kampen

Tunnelbane på Tøyen (1961)I 1954 bestemte Bystyret utbygging av forstadbane i Oslo. I september 1957 begynte saneringen på sørsiden av Sørligata på Kampen.Det var den nye traseen for tunnelbanen fra sentrum til Ensjø som som gjorde dette nødvendig.Tunnelen gikk i fjellet under Enerhaugen, men mellom Jens Bjelkes gate og Hagegate var det ren leire som man måtte grave seg ned i.

Derfor måtte en ta ned noen av husene og “som igjen gir et godt høve til å sanere strøket”, som Arbeiderbladet skrev 13.september 1957.

Grete Letting har denne kommentaren til bruken av “Tøyen” på Kampen. Den er hentet fra bloggen “Vår barndoms Kampen”:

Renseriet i Kolstadgata (1968)Apoteket Trygg lå på hjørnet av Sørliegata/Hagegata da jeg var liten. Det flytta seinere over Hagegata, et par gårder nærmere Kampen.
Siden jeg bodde på Nedre Kampen (Sigurds gate 5), Husker jeg Ekspressrenseriet i Kolstadgata, Smilden i Sigurds gate/Jens Bjelkes gate, lompebakeriet i Hagegata (Berthas?), tobakksbutikken Akaba øv på h side i Sigurdsgate. Jeg kommer nok på flere. Dersom noen tror at dette stedet heter Tøyen, så husk at postkontoret i Ringgata het Kampen postkontor, og at kampen Arbeiderungdomskorps (Nå Janitsjarorkester) ble stiftet i Sigurds gate 5.

Kampen Fiskematkjøkken (1968)Her ser vi Kampensenteret i 1968. Fiskebutikken heter Kampen Fiskematkjøkken og lå der “Tøyen” postkontor ligger idag. Det sier vel alt om navnet på senteret nå? Kampensenteret burde være det rette navnet.

Tagger:, , , , ,