Kampen og Nobelpris

Skrevet av Historielaget 23. august 2013. Publisert i Historiske Kampen

Skarihaven Sigrid UndsetFra kampenkalenderen 1988:
Anei’vel – dette blir vel i sterkeste laget?
Vi vet i alle fall at Sigrid Undset, som i en periode av sitt innholdsrike liv var gift med maleren Anders C. Svarstad som hadde sin residens og sitt atelier her i den – av alle eldre Kampianere – kjente SKARIHAGAN, beliggende i Kampengate/Norderhovgt. hvor nå Kampen sykehjems funksjonærbolig ligger.

Skarihaven, som er oppkalt etter marinemaler Edvard Rossing Skari, bygget sin etter datidens forhold (1870-årene), ganske flotte, 2-etasjes villa på denne tomt, høyt hevet over byen, og med praktfull utsikt over fjorden og omgivelsene.

Med fare for straffeansvar for bevisst historieforfalsk­ning, slipper vi lokalpatriotisme og fantasi til, og fabulerer:
Kan Sigrid Undset ha sittet her på eiendommens ver­anda, kastet sine øyne ned mot middelaldergamle ferdavei fra Oslo og nordover – altså Brekke eller Brinken – og rent visuelt ha opplevet Kristin Lavransdatter på sin ferd nordover mot sin Erlend og det daværende sentrum for norsk ånd og kultur – Trøndelag og Nidarosdomen? Kan dette dermed være selve grunnlaget for den del av Undsets forfatterskap i tiden 1920-23, nemlig trilogien om Kristin Lavransdatter, som da igjen ga henne Nobels litteraturpris i 1928?

Skarihaven og Svarstad
Marinemaler Edvard Skari