Skarihaven og Svarstad

Skrevet av Kari Korbøl 11. januar 2009. Publisert i Historiske Kampen

NorderhovgataHan er nok for de fleste mest kjent som mannen til Sigrid Undset, maleren Anders Castus Svarstad. De giftet seg i 1912 og fikk tre barn sammen, I 1919 kjøpte Svarstad og Undset marinemaler Skaris hus i Brinkens gate, og Svarstad ble boende her i syv år. Sigrid Undset bodde aldri her, hun flyttet med barna til Lillehammer, og ekteskapet ble oppløst i 1927.

For oss Kampen-boere er Svarstad interessant i egenskap av maler. Han var født i 1869 på Ringerike, men bondesønnen kom til å bli kjent som maleren som gjenga bymotiver på en slik måte at vi kan fornemme bymiljøets hektiske egenart, og han kom til å avsløre Kristianias sanne ansikt i mange av bildene sine. Svarstad malte en rekke bilder med motiv fra byen bl. a. ”Trefoldighetskirken”, ”Aften over Oslo”, Myrens mekaniske verksted” for å evne noen. Det som imidlertid er av interesse for oss, er bildet som viser Kampensgate sett fra hjørnet av Norderhovgata som Svarstad malte i 1922. Her ser vi skolen med den nye etasjen som nettopp var ferdig, og Jugendstil- huset Norderhovgata 11 som var bygd i 1903, på høyre hjørne.

Vinter i SkarihavenSommer i Skarihaven (1900)Svarstad har sannsynligvis stått hjemme i den såkalte ”Skarihaven” og malt utsikten. Det var byen og dens hektiske liv som utløste Svarstads egenart som maler. Svarstad gjenga ofte gatepartier med mennesker og travelhet. Neppe noen annen maler har gjengitt østsiden av byen med større varme og forståelse enn Anders C. Svarstad.

Tagger: