Norderhovgata 11

Skrevet av Historielaget 1. juni 2010. Publisert i Før og nå

Norderhovgata 11 (1900)100-års jubileum for Norderhovgata 11 (2003)Bildet til venstre viser barn foran stallene i Norderhovsgata 11 i 1890- årene. Stallene ble revet rundt århundreskiftet og en ny gård i jugendstil stod ferdig i 1903. Beboerne feiret hundreårsjubileet med gatefest i 2003. Til høyre ser vi barna fra gården i dag. På andre siden av Norderhovgata lå Skarihaven, der satt Svarstad (mannen til Sigrid Undset) og malte. Ett av bildene ser vi nedenfor, Kampengata mot skolen. Skarihaven var opprinnelig eid av marinemaleren Skari ved århundreskiftet, derav navnet Skarihaven.

Norderhovgata / Kampengata (1970)NorderhovgataStore norske leksikon definerer jugend som følger:
jugend, eg. den tyske varianten av art nouveau. Navnet kom fra tidsskriftet “Die Jugend” (Ungdommen), som utkom i München 1896–1914. I Norge er betegnelsen jugend og jugendstil vel så mye brukt som art nouveau. Ålesund, der en stor del av bebyggelsen ble reist etter bybrannen i 1904, ble utført i jugendstil, kalles i mange sammenhenger jugendbyen Ålesund. I 2003 fikk byen et eget jugendstilsenter, innredet i den gamle Apotekergården ved Brosundet.

Les mer om Marinemaleren Edvard Skari og om Skarihaven og Svarstad.

Tagger:,