Stallen i Sørligården

Skrevet av Stig Berg 11. juli 2009. Publisert i Historiske Kampen

Stig Berg til hest på Sørli Hovedgård (1950)Bildet er tatt i gårdsrommet i Sørli Hovedgård rundt 1950. Etter krigen brukte veivesenet hest og vogn ved gaterydding, og det er disse karakteristiske vognene vi ser. Den store låven i bakgrunnen var tilknyttet selve gården, og i denne låven hadde veivesenet stall for sine hester.

Sørligata (1968)Det var liv og røre morgen og kveld når vognmennene dro ut og kom hjem. Etter stell av hestene ble det ofte tid til prat og kanskje en forfriskning. Særlig forfriskende kunne det bli på lønningsdager.

Rett utenfor bildet (omtrent der hvor Økernveien / T-banen er nå) var det et stort jorde, og det hendte det var hesteslepp her, og det var et utrolig skue med de kjempestore arbeidsgampene. Dette miljøet var et spennende eldorado for unger i gården og strøket ellers.

Gutten på bildet var spesielt glad i hesten han sitter på, og vognmannen som kjørte ham (og tok bildet) hadde alltid tid til en liten tur etter at arbeidsdagen var slutt. Vognmannen het Oskar og hesten het Påsan.

Både Sørligården, Oskar og Påsan er borte nå, men gutten bor fremdeles på Kampen.

Tagger:,