Mimring fra Kampen

Skrevet av Anne Stordal 27. september 2008. Publisert i Historiske Kampen

Kampentrikken på 1960-talletAnne Stordal mimrer om de gode gamle dager på Kampen :

I mine tidlige barneår tror jeg knapt vi ble med trikken lenger enn til Tøyen skole, da jeg ikke bare ble bilsyk, men også trikkesyk. Derfor ble det nok mye tråkking oppover til øvre Kampen. Jeg regner med at Smilden flyttet ut av Hagegata 54 omkring midten av 50-tallet. Kan ikke minnes den lukta eller at vi handlet der senere. Men hvor de flyttet til vet jeg ikke. Pappa hadde fru Smilden som kunde (han var dameskredder), men det er jo en annen sak.

Kampetrikken utenfor Hagegata 48-50Marit nevnte at det lå et vaskeri i Hagegata. Jeg kan ikke se av bildene Lasse har lagt ut, at det lå noe vaskeri ganske langt nede, dersom ikke det har ligget der apoteket er på et av bildene, i og med at apoteket tydeligvis flyttet på seg flere ganger. Kan det ha vært det vaskeriet som lå i Hagegata 54, i en av kjellernedgangene fra gaten?

Mor og fars bryllupVaskeriet mamma brukte, lå helt nede ved Åkerbergveien, på venstre side av Sigurds gate når man sto med ryggen til Åkerbergveien. At hun dro med vasken såpass langt, må ha hatt et eller annet med at hun var mest fornøyd med det vaskeriet, for jeg minnes da et like ved Kampen kirke bl.a. Men kanskje det kom senere…

I gården vår fantes ikke andre vaskemuligheter enn å koke vaska i kokedunk på komfyren på kjøkkenet for deretter å skylle den ute i vannposten i gården. Og vri opp for hånd, i iskaldt vann. Tørkemuligheter fantes på loftet og ute i gården. Husker vi hadde rulle, en slik med trevalser og grønt jern, som ble plassert på spisestuebordet. Og pappa dro rulla mens mamma holdt tøyet stramt i bretter.

Og alt ble jo rullet, både sengetøy, duker og kjøkkenhåndklær. Vi skjønner neppe hvor lettvint vi har det i dag, lempende vaska ut av den ene maskinen og over i neste, fra vaskemaskin til tørketrommel.

Kampentorget (1968)Så forresten av bildene Lasse har lagt ut nå, at det på hjørnet ovenfor Sundby var et skredderverksted. Apoteket Trygg lå der man ser på bildet i min barndom.

Og jeg hadde fullstendig glemt at både Karl P. og Martin Nordby hadde bakerforretning/konditori i Hagegaten.  Husker jeg kjøpte en del skolemateriell i den bokhandelen.

Og det lå vel en blomsterbutikk her også et sted, på denne strekningen? Og så var det en manufaktur på samme siden, helt nederst i Hagegata, på hjørnet av Sørligata, rett overfor Tøyen skole. Og den må ha ligget der helt til 1968/69, for jeg husker at jeg fikk kjøpt strømpebukser i rein bomull til datteren min, som ble født i 1968. Hun var allergisk mot kunstfiber. Eneste butikken jeg fikk tak i slike strømpebukser.

Kolberg Vaskeri i HagegataVaskeriet Marit nevner er tydeligvis forretningen man ser mellom Human og Skredderservice .

Marit Hernæs bemerker:

Inngangen var i Hagegt., men familien bodde i gaarden som hadde inngang fra Økernveien. Det het Kolbergs vaskeri og var eid av min manns onkel, Aage og Maggi Kolberg.

Tagger:, ,