Turid fra Norderhovgata

Skrevet av Turid Andersen 19. september 2008. Publisert i Historiske Kampen

Kampen park (1945)Turid Andersen har skrevet sin historie om Kampen. 5 sider med pen håndskrift fikk Historielaget overlevert sist mandag på møtet i Bydelshuset. Dette vil bli publisert her på hjemmesiden vår. På dette bilde ser vi Turid bak til venstre og hennes søster Tullemor foran til høyre. Foran til v. Laila Johansen (Willanger). Bak sammen med Turid sitter Tove Andresen og Åse Jensen. Hennes andre søster Liv er med på bilde  i Kampen park med paviljongen, hun sitter lengst til venstre. Broren Odd ser vi på  “Kampørn”s lag et annet sted her på hjemmesidene.

” Jeg heter Turid Andersen og er født i 1935. Familien min kom til Kampen fra Sagene i aprildagene 1940- akkurat da Norge ble okkupert av tyskerne.Vi bodde i Norderhovgt 34 B på to rom og kjøkken.

Jeg begynte på skolen i 1942, altså under okkupasjonen. Kampen skole hadde tyskerne tatt fra oss, så vi måtte gå på skolen i forskjellige ledige lokaler, hvor det enn måtte være.

BetaniaSkedsmogata 12Min første skoledag var på Betanien, den lå på hjørnet av Nittedalsgt og Bøgt. Det var vanskelige tider. Jeg kan huske at vi hadde skoletimer hjemme hos vår lærerinne som bodde på Frogner. I flere år skiftet vi fra lokale til lokale. Det hendte også at vi fikk fri- for at vi ikke hadde noen steder å være. Vi mistet både dager og timer.Men krigen tok jo slutt i 1945 og vi fikk de siste årene på selve skolen.”

Tagger:, , ,