Allums melkebutikk i Bøgata 24

Skrevet av Gro Aschim 23. juli 2013. Publisert i Historiske Kampen

Allums melkebutikk i Bøgata Bøgata med Allums melkebutikkMelkebutikken i Bøgata 24 tidlig på 1950-tallet. Bildet er fra en demonstrasjon av Frionor-produkter, og husmødrene følger nøye med. Til høyre i bakgrunnen sees eierne av butikken, Elin og Walter Allum.

Hjørnebygningen i Bøgata 24 ble bygd i 1877 av overrettssakfører Schibsted, en av den tidens boligspekulanter. Branntaksten fra 1884 viser at gården var solgt videre til handelsborger N. C. Westberg, som eide gården frem til ca. 1900 da kjøpmann Franz Allum overtok. Eiendommen var på det tidspunkt taksert til kr. 27.200.

Bøgata 24 var opprinnelig en del av Bøgata 22, men eiendommen var i branntakst fra 1889 delt i nr. 22 og 24. Bøgata har sitt navn etter Bøløkka, en av Kampens mange løkker.

Bøgata 24 (2004)Det har vært butikk i hjørnelokalet i 1. etasje helt fra starten. De første årene var det sannsynligvis bakeri her, men en gang før 1900 ble lokalet gjort om til melkebutikk, den tidens kolonialbutikk. Franz Allum drev melkebutikken sammen med sin kone Jeanette i mange år før en av hans fire sønner, Walter Allum (f. 1902), overtok en gang på 1930-tallet. Ekteparet Walter og Elin Allum (f. 1895) drev hjørnebutikken i en årrekke, frem til de gikk av med pensjon på 1960-tallet. Paret forble barnløse, og Elin Allum arvet gården etter sin manns død. Hun eide gården til 1980-tallet da den ble solgt ut av familien.

På 1970-tallet var det gardinbutikk i lokalene, og i dag (2003) er det kiosk og videobutikk i Bøgata 24.

Tagger: