En hilsen fra Nedre Kampen

Skrevet av Jarl Bech 26. august 2008. Publisert i Kampianere

Jarl BechFra Jarl Bech: Her er min hilsen til Arne Larsen, typografen som dro til Canada, og som også er ansvarlig for at også jeg ble typograf på Aas & Wahls Boktrykkeri:

Det var moro å lese fra Kampen Historielag, som Walter sendte mail til. Nå kommer dine bilder også, og det vekker mange minner.

Vi begynner vel å bli gamle, for det er lite Kampen Historielag kan fortelle om oss på Nedre Kampen. Tenk på akebakken i Nannestadgata nedenfor trikkeholdeplassen, og som gjerne endte på veggen i “Frelser’n”, Elevator, der Kjell  Johannesen og Odd og Leif Hjertaas bodde.

NannestadgataFrank Gulbrandsen var formann i Musikkstyret i Kampen Skoles Guttemussikkorps, og også formann i Fedreforeningen. De hadde møtene på Kampen Kafe i Nannestadbakken. Kafeen var også nærmeste spisested for arbeiderne på “Lasør”, Lauritzen & Sørensen, som bl.a. produserte silkestrømper, og det var ikke verst rett etter krigen!

Idrettsgutten Jan Aamodt fra Kjølberggaten 18 var prøvehopper i Holmenkollen, og han hoppet gjerne Nannestadbakken ned når vi laget hoppbakke der (ved “2-er’n”). Jan var også nordisk skolemester i kast med liten ball, og også drev også med mange andre idretter.

Tilbake til Frank Gulbrandsen. Han var i yngre dager en av Nordens beste boksere, noe vi ikke fikk vite så mye om i korpset. Men han var et fantom i mål når korpsgutta spilte fotball mot Fedreforeningen! Mannen bak Frank Gulbrandsen på bildet av guttekorpset, var musikkaptein Bjarne Ormestad fra Forvarets Stabsmusikkorps i Oslo. Han var også musikkinspektør for Oslo krets av Norges Musikkorpsforbund, og reiste rundt og inspiserte skolekorpsene.

I det hele tatt var guttekorpset litt av en institusjon på Kampen. Det var status å spille der, og mye av dette kunne vi takke Frank Gulbrandsen og mødrene i korpsets mødreforening for. Husker du storkonserten i daværende kino Verdensteatret, frem til i år brukt som Den norske Opera? Korpset satt i orkestergraven og spilte Kampens kjenningsmelodi mens elevatoren steg opp til scenen. Kampen Barnekor var også av høy kvalitet. Lederen der var Arne Tvenge, og dirigenten så vidt jeg husker Gunnar Gunn. I Verdensteatret, som var fylt til siste plass av entusiastiske Kampen-beboere, spilte korpset bl.a. fra Annie Get Your Gun, og med “Landkjenning” av Grieg som hovednummer, med kor og korps, og Gerd Østerdahl fra barnekoret som solist.

Dirigenten Rolf Nøddelund var musikksersjant i Forsvarets Stabsmusikkorps. Han ble senere leder for HM Kongens Gardes Musikkorps, og ledet det til flere topplasseringer i Edinburgh Tattoo. Da han gikk av, tror jeg han var musikkmajor.

Jeg minnes også da daværende Kronprins Olav rett etter krigen besøkte Kampen skole for å avduke minnestøtten over falne fra Kampen. Minnestøtten var laget av billedhogger Knut Steen, storebror til en av guttene i korpset. I dag skulle jeg ønske noen fra Historeilaget (i alle fall) sørget for å pusse opp minnestøtten, for den er i en begredelig forfatning.

Kampegutter (1953)Fra venstre: Walter Willanger, Hans Halvorsen, Normann Dahlen, Jarl Bech,  Åge Mikaelsen og Thor Langbråthen.

Tagger:, , ,