En Kampegutt i Amerika

Skrevet av Walter Willanger 6. juli 2008. Publisert i Kampianere

Klasse 6A gutter ved Kampen skole 1948. Walter Willanger sitter foran i midten, med skiltetKampen Historielags hjemmeside blir lest i Amerika. Liv Jenshus har skrevet i vår gjestebok og her følger et nytt Amerikabrev fra Walter Willanger med bilder fra 40-tallet:

Hallo Lasse

Takk får tidlig svar. Jeg håper at du kan tyde det såm jeg skriver, får jeg skriver så sjeldent på norsk. Min første kone (nå avdød), moren til mine tre barn, kunne ikke norsk. Min nåværende kone og mine tre barn alder 49 – 47 og 46 kan heller ikke norsk, så du ser at det går bare på engelsk her i huset. De siste årene med hjelp av the internet har vert hjelpsomt, jeg har nå kontakt med norske venner og anledning til og lese norske aviser og oppusse språket igjen.

Såm jeg skrev før så flyttet vi til Kampen i 1941, og vi bodde i Norderhovs gt. 32. bare et par hundre meter fra Kampens park. Jeg begynte på første klassen i 1942, skolelokalet var barnehaven på hjørne av Nittedals gt. og Bøgata med lærer frøken Bahr. Etter såm årene gikk så hadde vi skole på Deikmans Bibliotek og Menighetslokalet pluss andre plasser såm jeg ikke kan huske på øyeblikket. Skolebildet er av min klasse det første året på Kampen skole, jeg tror bilde var tat i 1947. Jeg holder sjilte 6/A Gutter, lærern var Hjalmar Nordli.

Kampørns ungdomslag (1949)I 1946 flyttet vi til Nannestad gt.2, der bodde jeg til jeg reiste fra Norge på nyttårs båten s/s Stavangerfjord i 1953-54.  Bildet til venstre er av Kampørns ungdomslag.  Hvist du trenger navnene til klasse kameratene mine, eller di på bilde av Kampørn’s ungdomslag så skall jeg prøve og finne di.  Ellers så skal jeg sende deg bilder og text etter såm jeg finner fotografier fra den tiden.

Lit om meg.  Jeg kom til USA og bodde i staten Montana, arbeidet as a ranch hand (cowboy) for en stund.  Ble innkallt in the US Army og var der i et par år.  Kom ut av miletære og reiste til Seattle og inskrev meg på skole, og fikk en fin utdannelse.  Fikk en god job på Boeing flyselskap var der i 34 år. Gjikk av med pensjon i 1995.  Flyttet fra Seattle til Arizona i 2005.  Min addresse her er: Walter Willanger, 9022N – 102DR, Sun City,  Arizona 85351, USA. Jeg har mange hobbies such as Art (painting)  film making and traveling.  Jeg har også skrevet en article om en av mine reiser såm er på the Internet under http://www.tallshipstales.de/80s/SailingBarrierReef.php

Take care.  Walter  (en gammel kampe gutt)

Kampen skole 17. mai 1947Her er jeg igjen med et bilde til.  Dette er Kampens music korps sirca 1947  Frøken Dahl’s jente klasse i first rekke.  På høyre kan en se Overlærer Amundsen (mørke briller) også Frøken Dahl ved siden av hennes klasse. Piken i den lyse chiffon kjolen i første rekke på siden bak han såm bærer flaget er Laila (min søster) som også reiste til USA senere på våren 1954.  Min søster Laila døde 29. september 1998.

Take care.  Walter

Tagger:, , , ,