Fra Lakkegata til Kampengata

Skrevet av Lasse Solberg 3. juli 2008. Publisert i Kampianere

Jorun Bekkeby foran frisørsalongenFrisørsalongen har intet skilt utenfor, men den er åpen noen timer onsdag, torsdag og fredag. Innehaveren er Jorun Bekkeby.

Jorun Bekkeby vokst opp i en frisørsalong i Lakkegata. Faren var frisør og det var naturlig for Jorun å følge i farens fotspor. Hun er utdannet barber, herre- og damefrisør. Men det var først i 1997 hun åpnet salongen på hjørnet av Kampengata og Bøgata. Og det ved en ren tilfeldighet. Mormoren til seks barn, var klar for et liv etter politikken. Hun hadde da drevet med lokalpolitikk for Arbeiderpartiet i 20 år. Hun satt i Oslo Bystyre og mener selv hun er “dama” bak operaen i Bjørvika. Mange vil ta æren, sier hun, men “det var mitt påfunn”. Nå har hun en rekke styreverv og har stiftet Gamle Oslo Husflidslag.

Frisørsalongen er åpen etter behov, men hun er der fast tre ganger i uka. Innredning er fra farens salong (stolene) i Lakkegata. En av dem er gitt i gave til Oslo Bymuseum.

Salongen ligger i en klassisk bygård fra 1900-tallet.Her ser vi opp Bøgata i 1968 og vi ser det er karosseri materialer der det nå er frisør noen dager i uka.

Bekkebys frisørsalong  Bekkebys frisørsalong Karosseri i Bøgata (1968)

Tagger:,