Clara og butikken i Bøgata 2

Skrevet av Lasse Solberg 26. januar 2013. Publisert i Kampianere

Bøgata 2 - Holm Kolonial ca 1960Clara Ness (2012)Det er en sprek dame på 93 år som tar i mot oss hjemme i Bøgata 2. Clara Ness bor fremdeles i annen etasje over butikken som hun drev sammen med mannen Johan Holm Ness frem til 1969. Synet har begynt å svikte henne nå, men hukommelsen og hørselen er det ingenting i veien med.
Med en oppvekst på Gulskogen ved Drammen med en far og fire søsken, hadde hun en drøm, drømmen om Oslo.

Og fjorten år gammel besøkte hun for første gang tanten sin på Lille Tøyen. Hun hadde butikk og Clara begynte å hjelpe henne i butikken. Det ble en fin inngang til arbeidslivet. Det var mange butikker på Lille Tøyen den gang, og i nabohuset jobbet en mann med navnet Johan Holm Ness. Og det var kjærlighet ved første blikk. I 1942 giftet de seg i Tøyen kirke og flyttet inn i Bøgata 2 over butikken. Foreldrene til Johan Holm drev butikken på den tiden og fikk god hjelp av de nygifte. Så på slutten av 40-tallet overtok Clara og Johan Holm driften.

Clara Ness (2012)Bakgården til Bøgata 2 (1925)Butikken i Bøgata hadde to inngangsdører, en til kolonialen og en til kjøttavdelingen som vi kan se på bildet. Johan Holm står ved bilen og det store skiltet over butikken viser klart hva de kunne tilby. Kolonial- Johan Holm Ness-kjøtt&flesk. Mye av maten de solgte i kjøttavdelingen var hjemmelaget og alt var selvfølgelig i løs vekt. Ved juletider var det ekstra mye å gjøre og med få eller ingen kjølerom, måtte juleskinker og ribbe henge ute i bakgården. Da kunne det bli krise, hvis ”kakelina” slo til med mildvær. Det var 2-3 ansatte i butikken, men Clara og Johan Holm tok aldri ferie. Men i 1969 var det slutt for butikken i Bøgata 2.

Clara og Johan Holm hadde campinvogn og nå fikk de tid til å bruke den. De dro rundt i Norden med Caravanlkubben og hadde noen fine år sammen. Men så døde Johan Holm i 1979 mens han kjørte bil i Nannestadgata. Og siden det har Clara vært alene i 2.etg i det gamle huset fra 1895. Hennes sønn Per driver nå firmaet Caribonum i bygget.

Clara Ness på Kampen Omsorg+ (2013)Clara føler seg alene nå og med dårlig syn kan hun ikke lenger se fjernsyn. Men lydbøker hører hun på hver dag . Ofte er hun borte på Vålerenga Eldresenter og nå har hun søkt om leilighet i det nye bygget i Brinken, Kampen Omsorg+. Der står hun på venteliste, 93 år gammel!

PS. I januar 2013 fikk Clara plass på Kampen Omsorg+

Her følger Østbyens intervju med “Kalenderpiken” ved Rolf E. Wulff:

– Ja nå har jeg blitt så gammel at jeg ender på en historiekalender i levende live, smiler Clara Ness.
Hun stiller mer enn gjerne opp på et bilde foran huset i Bøgata 2 – hvor hun har bodd i 70 år. Bildet som benyttes i årets kalender for februar måned viser imidlertid mannen Johan Holm Ness foran huset i Bøgata 2 hvor de drev kolonialforretning frem til 1969.

Johan Ness Holm med familie (1948)Det er nettopp Clara og Johans historie du kan lese om i kalenderen. De flyttet inn i huset i 1942 den gang Johans besteforeldre drev virksomheten, og de nygifte begynte straks å jobbe i butikken, før de selv overtok. Johans far, Kristian Ness, drev for øvrig kolonialforretning på Lille Tøyen hvor Johan først jobbet. Det var der det unge paret møttes siden Clara jobbet for tanten i manufakturforretningen som lå vegg i vegg.

Clara synes det har vært vidunderlig å bo på Kampen i alle år.
– Så stille og fredelig. Dessuten kjente vi alle. De var jo innom oss alle sammen. Selv i dag stopper folk meg på gata og forteller om de gode minnene fra da de besøkte forretningen sammen med foreldrene sine som barn, sier Clara.

Huset har vært i familiens eie siden 1895. Etter at Clara og Johan ga seg med forretningsdrift i 1969. Frem til 1977 ble lokalene brukt som lager. Da overtok sønnen Per som startet firmaet Caribonum. Han har etter hvert utvidet slik at lokalene strekker seg ut i den tidligere bakgården. Men Clara bor fremdeles i leiligheten i andre etasje. Hun har fått dårlig syn, men er ellers svært oppegående og besøker nesten daglig Kampen og Vålerenga seniorsenter.

Tagger: