Alltid beredt i 60-årene

Skrevet av Bjørn H. Syversen (Bjørg Syversen, f. Berg Larsen) 30. oktober 2012. Publisert i Kampianere

Bjørg Berg Larsen, Mary Østensen og Torill Berg LarsenFotografiet er tatt utenfor Bøgata 10 ca 1960 og viser tre speiderjenter på vei til pinseleir. Fra venstre står Bjørg Berg Larsen, Mary Østensen og Torill Berg Larsen med sine ”ferdigpakkede” sykler. Speidergruppa, 26. Oslo KFUK, hadde møter hver uke i Menighetshuset på Kampen. Det var fire patruljer med fem jenter i hver. I tillegg var det en egen gruppe for de yngste – meisene – jenter mellom sju og ni år. Speidergruppa disponerte en hytte som het Nybråten, i Svartskog. Dit var det noen helgeturer i året. Ellers gikk søndagsturene ofte til steder i Østmarka. Bildet viser starten på en tur til pinseleir i et område ved Sarabråten. Av jentene på bildet var Bjørg i maur-, mens Mary og Torill hørte til i beverpatruljen.

I tillegg til å lære speideraktiviteter, som førstehjelp og knuter på møtene, var det også hyppige søndagsturer i marka for å praktisere. Jentene ble etter hvert fortrolige med orientering, bålbrenning, kasting av livline og koking av vann i papirpose. Som synlige bevis på at de behersket forskjellige disipliner kunne de avlegge prøver og ta ulike ferdighetsmerker til å feste på speiderskjorta.

Jula var en travel tid for speiderjentene. I samarbeid med menighetssøster ble utvalgte eldre, ensomme i bydelen besøkt på formiddagen Julaften. Jentene hadde med seg smågodt og kaker og de sang julesanger. Noen av de gamle ville gjerne også høre juleevangeliet. Denne årvisse aktiviteten ble kalt for ”Jule-god-tørn” og huskes med glede av dem som deltok.

Tidlig på morgenen 1. juledag deltok speiderjentene på juleotte i Kampen kirke før de dro videre til gamlehjemmet for å synge julesanger. Gruppeleder for 26. Oslo KFUK på denne tiden var Inger Lagset fra Normannsgata.
Det var i tillegg to speidergrupper for gutter på Kampen, – 63. Oslo KFUM og 17. Oslo av Norges Speiderforbund (Kampianerne).

Av de tre speidergruppene er det, så vidt vites, bare Kampianerne som fortsatt er i virksomhet, – men nå har de til gjengjeld både gutte- og jentespeidere som medlemmer.

Tagger: