To gode venninner i Bøgata

Skrevet av Berit Andersen 1. oktober 2012. Publisert i Kampianere

Greta Røss og Berit Andersen (1950)Bildet er tatt på gårdsplassen til Bøgata 5. Det er antagelig tatt i 1950/51 og viser Gretha Røss og Berit Andersen født i 1945 og 46. Bak ser vi bilen til familien Røss, en Ford Taunus.

Vi er begge vokst opp i Bøgata 5 og flyttet først i 1970 og 72. Kampen og Bøgata 5 var et bra sted å vokse opp. I tillegg til gårdsplassen var det en stor have som vi barna lekte i både sommer og vinter. Det var ofte flere barn som lekte her. Om sommeren var det skattejakt med 2 lag, vi lekte også gjemsel , blekkboksen går og dukkelek i Lysthuset. Vi fikk bruke gårdsplassen, haven og uthuset. Noen ganger var flere av de voksne ute for å se på oss. Om vinteren laget vi akebane gjennom hele haven.

Grethas bestefar hadde brevduer, de bodde i et rom i 2. etasje i uthuset, dueslaget. Duene var aldri på bakken, men oppholdt seg på taket til uthuset.  Duene ble sendt i kasser til utlandet og så fløy de hjem. Dette het dueslipp. Den eneste gangen vi måtte være stille var når det var dueslipp. Duene kom flygende og landet på taket av dueslaget. Det var viktig at de fløy fort inn, så tiden de hadde brukt kunne registreres, dette var konkurranse med andre dueslag. Grethas bestefar og duene fikk mange fine premier. Dette synes vi var spennende og da var det ikke vanskelig å være rolig.

Vi gikk begge på Kampen skole, Gretha begynte i 1952 i klasse C jenter og Berit i 1953 i klasse B jenter, på denne tiden var det rene gutte- og jenteklasser på Kampen skole. Vi trivdes begge på skolen, fikk nye venner og det var veldig bra med den korte skoleveien.

Det var Grethas besteforeldre og senere hennes mor og morens søsken som eidet stedet mens vi bodde der. Bilde er tatt av Grethas far Holger Røss.

Gretha og Berit er fremdeles bestevenninner.

Fra bakgården til Bøgata 5 Lek i Bøgata 5 Greta Røss (1950)

Dueslaget

Tagger: