Elevator i Sverres gate 20-22

Skrevet av Jarl Bech 1. januar 2012. Publisert i Historiske Kampen

Industrihjemmet Elevator i Sverres gateElevatorIndustrihjemmet Elevator ble innviet i 1905, og startet med innsamling av filler, papir, metaller, sko og møbler. Verksted for istandsetting, sortering osv ga en beskjeden lønn for mange arbeidsløse.

De første årene led Elevator en omflakkende tilværelse, men i 1916 overtok Frelsesarmeens industrihjem to trehus i Sverres gate 20-22 på Kampen. Virksomheten ble i 1966 flyttet til Ole Deviks vei.

Siden bedriftens filosofi var rehabilitering, var arbeidsstokken sammensatt av tidligere innsatte og menn som hadde opplevet livets skyggesider. Forbryteren ”Rottenikken”, dømt både for mord, kidnapping, tjuvslakting og bandevirksomhet, hospiterte også i tiden utenfor fengselsmurene på Elevator, uten at det skapte noen uro i nabolaget. Det kan ikke erindres at det noen gang fra naboer i Sverres gate, Nannestadgaten, Kjølberggaten og Jens Bjelkes gate kom klager på klientelles oppførsel.

Elevator papirinnsamling med hest og kjerreElevator papirinnsamlingEn stor ungeflokk lekte daglig utenfor tomten, og som vinterstid akte inn i bølgeblikkgjerdet med et smell, uten at det kom negative reaksjoner derfra

Elevators næringsvirksomhet besto i bearbeiding av papiravfall, makulatur og liknende, fra trykkeribedrifter, og papirinnsamlinger rundt om. I 1930 var inntektene på anselige 85 000 kr. Ti år senere, altså ved krigsutbruddet, var inntektene doblet.

Tagger:, , ,