Om frisyrer og hestevogna i Bøgata

Skrevet av Anne Stordal 14. juni 2008. Publisert i Historiske Kampen

Bøgata, Kampen på 1930-talletAnne Stordal vokste opp på Kampen i Sørumgata 2 etter krigen. Hun er en ivrig leser av hjemmsiden til historielaget. Her følger hennes kommentarer til det berømte bilde vårt fra Bøgata:

Tror det her stemmer ganske godt. Kan være fra omtrent 1925 og til 1935 omtrent. Damen har kort hår, kortere bak enn på sidene. Husker min mor fortalte at hun klippet håret kort med en slik Bob-frisyre, som det het, etter konfirmasjonen. Hun var født i 1910, så moten var vel fra 1925 og utover. På 20-tallet kom også de korte kjolene, med Charleston-dansen. Barnevognene holdt seg slik som dette fra 20-årene til godt opp på 30-tallet, muligens lenger. Men barnevogna jeg er fotografert i, ble vel produsert før krigen, regner jeg med. Jeg tilhører fredsbarna og i de nærmeste årene etter freden var det jo ingen ting å få kjøpt her i landet. Men den vogna var mye mer rund i linjene og mer polstret. Men det er jo mulig slikt ble laget under krigen også???

Undres på hva slags varer som kom med den hestevogna på bildet. Det kan jo minne om en kjølevogn. Mulig det som senere ble Guldahls Isenkramsforretning den gang var en matvareforretning. For han ser ut til å komme derfra. Min familie bodde på denne tiden i Sørumgaten, tverrgaten som ikke synes i høyre billedkant. Ser plankegjerdet til Thorsen, som i min barndom solgte ved, til venstre på bildet, trappa opp til Frøken Guldahl trikotasjeforretning og kan skimte trappa til Emma, som solgte tobakk og godteri, nedenfor planlegjerdet til Thorsen. Det var jo en god del hester fremdeles å se i bybildet da jeg var barn. Nede, omtrent i krysset Brinken/Nannestadbakken var det stall. Hestene gikk i tjor på Ola Narr og kom i full galopp gjennom parken og gatene på vei hjem til stallen. Men jeg husket ikke den lille festeanordningen hesten her har på benet, for ikke å vandre i vei.

Ellers er vi blitt enige om at hesten på bildet fra Bøgata mest sannsynlig fraktet ferskt kjøtt. Vogna er muligens fylt med isblokker eller tørris. Dokjørerne eller pudrittkjørerne, som min bestefar sa (har funnet ut at pudrett betyr menneskegjødsel på fransk), så det var nok en fornorsking,
hadde mørkeblå klær.

Familien min flyttet fra Torshov til Kampen i 1911, til hjørneleiligheten i 2. etasje i Sørumgata 2. Da begynte bestefar å jobbe på Kampen Mek. Verksted, han var jerndreier. Min onkel Osvald ble født i 1908, mamma, Oddny, i 1910 og yngstemann Rolf i 1913. Alle tre gikk på Kampen skole. Jeg har klassebildet fra 7. klasse av mamma, tatt utenfor huset til overlæreren, som det den gang het. Skal se om jeg får skannet det inn siden.

Familien fortsatte å bo i den samme leiligheten, med litt mer plass etter hvert, fram til 1972-73, idet neste generasjon overtok da forrige flyttet. Selv er jeg født i 1946 (fredsbarn), og bodde på Kampen til jeg flyttet til Telemark i 1969. Etter en 5 års periode på Romsås fra 1985 til 1990 er jeg nå bosatt 4 mil nord for Kongsvinger i Hedmark.

Tagger:, , ,