Hundekjøreren fra Oscarville

Skrevet av Karin Hansen 2. september 2011. Publisert i Kampianere

Oscar Samuelsen med døtrene Julia og AliceBibelen til Oscar SamuelsenOscar Samuelsen var født på Kampen i 1877. Barndomshjemmet var Bøgata 6. Det var i alt seks søsken og alle gikk på Kampen skole. Oscar var skoleflink og fikk i 4. klasse en premie av kong Oscar 2, en bibel, for sine gode karakterer. Lærer Lie ville at han skulle utdanne seg til lærer, men det hadde ikke Oscar lyst til. Han reiste – som mange andre – ut 25 år gammel. En kjærlighetssorg gjorde det også lett for Oscar å forlate Kampen.

Oscar Samuelsen drev med fiske i Bristol Bay i Alaska i 4 år, inntil 1906 da han begynte en forretning i Oscarville nær Bethel. Oscarville er oppkalt etter Oscar Samuelsen. Det var under de 25 år han kjørte posten for den amerikanske stat de 200 km fra Bethel til Holy Cross, at han ble kjent som som den billedlige “far” for de innfødte langs Kuskokwim. Under de 25 årene Samuelsen drev sitt hundespann langs sporet til Holy Cross og tilbake, gjorde han den to-ukers turen en gang i måneden, sommer og vinter. Det kunne være -40 grader på tundraen om vinteren.

Oscar Samuelsen, en banebrytende handelsmann i 50 år, døde i Anchorage i 1953. Han etterlot seg fire døtre, en sønn, 14 barnebarn og 22 oldebarn.

Karin Hansen bor i Bøgata 6.

Tagger:,