Oppvekst i Brinken 65

Skrevet av Hans Petter Reppen 27. juni 2011. Publisert i Historiske Kampen

Brinken 63-65 (1936)Skolen i Brinken 65 (1980)I Brinkens gate 65 vokste jeg opp, i huset som en gang i tiden var Kampen skole. Huset var i mange år i familiens eie og rommet fire leiligheter og en forretning, først melkebutikk og så glassmester. I bakgården var det en stall hvor vi hadde griser under krigen.

I mine øyne var Kampen et ideelt sted å vokse opp på med sin varierte bebyggelse og fine parker og løkker å leke på. Om vinteren var begge parkene islagte og der tok jeg mine første ustøe skøyteskjær på skruskøyter. Skøytene satt ikke så godt for jeg husker ennå frosne fingre som måtte feste skøytene til støvlene med skrunøkkel. Senere ble det jo finere skøyter og jeg var mye på Jordal hvor det som regel var masse folk og de spilte fin musikk.
På Heibergløkka, ved det som nå heter Caltexløkka, var det en kolle med en lang bratt bakke ned til Ringgata. Der krydde det med unger på fine vinterdager og der lærte jeg meg å stå på ski. Husker at jeg var stolt den dagen jeg sto hele bakken ned uten å falle, det var store dumper i bånn av bakken så det var ikke så enkelt.

Ellers så hadde jeg jo hele Ola Narr som skiarena hvor sportsklubben Sørli hadde skiskole. I Sørlibakken ble det arrangert 17. mai-hopprenn hvor bl.a. Kongsberggutta var med. Vi sparket fotball i Kjølberggata, mot ett mål, en port som ikke var i bruk i Kampens mek. verksted. Fotball hadde vi vel aldri, men en ball av en eller annen type greide vi som regel å skaffe tilveie. I nødsfall lagde vi ball av avispapir og hyssing.

Skolegang ble det så som så med under krigen, tyskerne tok skolen vår så lokaler rundt om i bydelen ble tatt i bruk. Noen av oss ble sendt på landet for å fetes opp, det var ikke sundt å være tynn på den tiden. Jeg gikk i klassen til “Rogern”, vel den mest ekte kampegutten av oss alle.  Han bodde alle sine leveår på Kampen. Klassen har ennå jevnlig kontakt og vi feiret i 2009 at det var 60 år siden vi gikk ut av Kampen skole.

Caltex-hjørnet med skolen bak (1980)

Av forretninger hadde vi Kjærnsmos tobakkbutikk, Paulsen skraphandel og Borgvads melkebutikk. Helt til midten av 50-årene fikk melkebutikken tilkjørt varer med hest og vogn. Jeg var mest imponert over bryggerihestene, store flotte dyr.

På Caltexløkka var det gartneri og der hadde jeg sommerjobb i 1952. Gartneren var en real kar som ga meg “voksen lønn” enda jeg bare var 16 år, kr.2,11 pr time.

Jeg var heldig som fikk vokse opp på Kampen.

Den gamel skolen i Brinken
Ola Narr 17. mai 1948