Den gamle skolen i Brinken

Skrevet av Lasse Solberg 30. august 2009. Publisert i Historiske Kampen

Skolen i Brinken 65 (1980)Dette var skolen for Østkantens barn i 1860-70 årene. Den var i bruk til Vålerenga og Kampen skole ble bygd. Huset hadde adresse Brinken 65 og lå til venstre ved foten av trappa til Kampens Park. Fra 1883 ble huset brukt som bolig, senere med butikk i første etasje. Huset ble revet i 1988.

Den gamle skolenMen den gang i 1870-årene var skolen omgitt av små koselige hus med hager til. I Kampenposten fra 1981 står det en artikkel om Hans som begynte på skolen på den tiden. Han kom flyttende til Vålerenga med sine foreldre fra ei bygd 7-8 mil fra Christiania. For å komme til skolen måtte han over en dal, det er der Hedmarksgata nå går. Der gikk det bekk med klopp over. I regnvær skled han i leire og jord ned til kloppen, noen ganger utenfor og han ble ofte våt. Så krabbet han opp bakken til der Menighetshuset nå ligger. Skolen begynte tidlig, så det var ofte mørkt. Det var ikke noe lys den veien. Han kom seg omsider inn i skolestua, det var varmt der, om vinteren ble det fyrt på gruen. Det dampet av vått tøy, men undervisningen gikk sin gang. Læreren hadde en kaffekjele og krittpipe i gruen, han var gammel og ganske snill. Alt dette minnes Hans, han ble en gammel mann og fikk Kongens sølv. Sin gamle skole glemte han aldri.

PS. Møteklubba til historielaget er laget av noen rester fra fra den gamle skolen.

Den gamle skolen Dugnad i Brinken (mot Økernveien) Skoletomta i Brinken (2008)

Tagger: