“Per på hjørnet” er død

Skrevet av Sissa Lindqvist 19. april 2011. Publisert i Kampianere

Karin Hansen og Lasse Solberg med kalenderen, mens Per Kristian Hansen står i vinduet (2010)"Per på hjørnet" i vinduet under Kupper'ns bryllupPer Kristian Hansen eller “Per på hjørnet” er død. Han har vært syk en tid og da avisa Østbyen skulle ha et bilde av kona hans, Karin i forbindelse med Kampenkalenderen 2011, stod Per i vinduet i annen etasje.I Kampenkalenderen for 2002 hadde vi dette om “Per på hjørnet”:

Per Kristian Hansen ble født 1930 i Bagn i Valdres, men vokste opp i Lensmann Hjorts allè på Malerhaugen. «Da jeg var guttunge lekte jeg og sto på ski på Ola Narr», forteller han.

Han har gått på Bryn skole og på Teisen Høyere Allmenn skole. Første gang han traff kona si Karin, var da de begynte på Oslo Kommunale Handelsskole. Men det var først da de begynte på Bårdar Danseskole at det ble et par av dem.

Per drømte om å bli flyver, men ble nektet av sin mor. I protest meldte han seg til tjeneste i Tysklandsbrigaden i 1949/50. Som sjåfør reiste han rundt i de fleste store byer i Tyskland og kom bl.a. til konsentrasjonsleiren i Bergen Belsen. Denne tiden gjorde voldsomt inntrykk på ham.

Han giftet seg med Karin Thorsen i 1953. De pusset opp og flyttet inn i svigerforeldrenes hus i Bøgata 6. Karin er født i huset.

Per Kristian Hansen på scooter, 1. mai 2010I mange år hadde Per et verksted i Ullensakergata 13 der han laget og reparerte taxtametre og instrumenter til drosjene i Oslo. Han var bussjåfør i Oslo Sporveier fra 1979 og fram til pensjonsalder. Nå er han tilbudt jobb med å reparere maskinene for samme firma. For Per er en hendig mann, han har noen fine, gamle biler i garasjen som han har «mekket» på, og som han av og til kjører rundt i. (Per kjøpte seg scooter og her ser vi han nederst på bildet fra 1.mai 2010)

Da Per var ung samlet ungdommene seg på trikkesløyfa ved Etterstad. Tyskerne hadde beslaglagt gamlehjemmet på Vålerenga, og ofte gikk det soldater forbi ungdommene. En gang hadde de nok benyttet humor seg i mellom mot soldatene, de lo av dem og det virket! Resultatet ble at Per ble banket opp av tre stykker.

Bøgata 6 er et vakkert hus, sentralt plassert på Kampen, og Per er en kjent person der han står på hjørnet sitt. Han har god oversikt over folk som kommer og går, og er på hils med de fleste. «Jeg er en liten informasjonssentral», sier Per. «Og nå har jeg bodd på Kampen i ca. 50 år og er Kampegutt for alle penga».

Pers Rep

Tagger: