Trappa i Telemarksvingen

Skrevet av Ragnhild Hoel / Historielaget 31. oktober 2010. Publisert i Før og nå

Telemarksvingen med Ishuset bakTelemarksvingen med KØBB bak (2009)Barn leker ved trappa mellom Trysilgata og Telemarksvingen ved Kampen Byggeselskaps gårder, trolig på 30- tallet. Bak sees hjørnet på Kampen folkebad. Dagens 13- åringer lader opp før fotballtrening i VIF. Bak trærne ligger Kampen økologiske barnebondegård (KØBB).

Kampen folkebad

Denne institusjonen, til fremme av folkehelsen – på folkemunne kalt “ishuset” – hadde maks temperatur som neppe oversteg +10° C.

I 1917 ble det for kr 14.639,- innkjøpt en tomt bak Kampen skole for anlegg av et friluftsbad. Etter at de nødvendige midler var blitt avsatt, kunne Kampen friluftsbad åpnes 19. juni 1921. Anleggssummen var på kr 422.239,- (eller i dag nok til 1/3 av prisen på en toroms leilighet i Kampen Byggeselskap anno 1937).

Les mer om folkebadet i Kampen friluftsbad

Kampen Folkebad Kampen Folkebad 1921-1946 Kampen bondegård mot Telemarksvingen (2007)

Tagger:,