Kampen friluftsbad

Skrevet av Historielaget 11. juni 2008. Publisert i Historiske Kampen

Kampen friluftsbadDenne institusjonen, til fremme av folkehelsen – på folkemunne kalt “ishuset” – hadde maks temperatur som neppe oversteg +10° C.

I 1917 ble det for kr 14.639,- innkjøpt en tomt bak Kampen skole for anlegg av et friluftsbad. Etter at de nødvendige midler var blitt avsatt, kunne Kampen friluftsbad åpnes 19. juni 1921. Anleggssummen var på kr 422.239,- (eller i dag nok til 1/3 av prisen på en toroms leilighet i Kampen Byggeselskap anno 1937).

Bassenget var støpt i betong, 25×12,5 meter og var uten forvarming eller filteranlegg. Det hadde slik sett de samme svakheter som Rodeløkken bad, men samtlige omkledningsplasser var nå lagt i en stor hall langs bassengets ene side, med egne rom for lærere, aktive svømmere og andre. Herfra måtte man gjennom en dusjavdeling før man kom ut i selve bassenget.

Kampen Folkebad 1921-1946Besøkende første året var på hele 91.262 personer. Etter hvert sank antallet, vesentlig på grunn av det kalde vannet, men også fordi utviklingen av byens kommunikasjon og det nye syn på friluftsliv med fellesbading førte folk ut til de friere strendene. Besøket sank stadig, og i 1936 var antall besøkende mindre enn 12.000. Redaksjonens selvopplevde halvminutt lange manndomsprøve sitter ennå som frostknuter i kropp og sjel. At en kom fra det med livet i behold…
Jo, jo, det var tæl i Kampegutta da gætt!

Kilde: Friluftsetaten

Tagger: