Butikken på hjørnet og Årsmøte

Skrevet av Historielaget 13. april 2010. Publisert i Møter

Johs Linde kolonialNår var det egentlig det slutta? Hvor er det blitt av gutta som drev butikken på hjørnet? Hva skjedde med melkebutikken, kjøttbutikken, fiskeforretningen? For ikke å glemme: Småpraten over disken. Handelen på “bok”. Muligheten til å få festet en skjorteknapp mens man ventet. Er “butikken på hjørnet” noe vi faktisk savner, eller er det tiden som forgyller minnene?

– Man kan sikkert beskylde oss eldre for å male alt rosenrødt. Men «butikken på hjørnet» hadde noe du sjelden får i dag: Varekunnskap og god kundebehandling. Man kunne gå til en butikk og få nøyaktig svar på det man lurte på. Eller få reparert noe som hadde gått i stykker. Man var på hils med dem som jobbet bak disken. Alt dette er blitt erstattet med store sentre der folk står og ikke vet noe om det de selger, sier Per-Erling Johnsen, forfatter av den ferske boken Butikken på Hjørnet. Her får Oslos gamle, små butikker evig liv mellom stive permer.

Fra Aftenposten i november 2009 av MIRIAM LUND KNAPSTAD

Per-Erling Johnsen kommer til Bydelshuset Storsalen torsdag 15.4. kl 1930. Før det, kl 1900, avholdes Årsmøte i Kampen historielag . Vel møtt