Fra renseri til sushi

Skrevet av Mona Larsen 22. mars 2010. Publisert i Før og nå

Renseriet i Kolstadgata (1968)Samurai Sushi i Kolstadgata (2010)I Kolstadgata 17 ligger Samurai Sushi. Det ligger der renseriet lå for 10 år siden. Samurai Sushi ble i Aften/Aften kåret til byens beste i test. Og den var slett ikke den dyreste. Jeg (redaktøren) har selv handlet sushi takeaway der siden de åpnet for to år siden. Man kan også spise i hyggelig lokaler, men utsikten er ikke den beste. Rett i veggen til “Tøyen-senter”. Renseriet i Kolstadgata ble det skrevet om i Kampenkalenderen 1996, her er den:

Ekspress Renseriet A/S i Kolstadgata 17 er en av de bedriftene som har holdt til lengst i området rundt Tøyensenteret.

Renseriet hadde vært i drift i mange år da Hans T. Vaagenes og Martin Kjenes flyttet det med seg til nedre Kampen i 1938. Bedriften så dagens lys i 1928 i Deichmans gate under navnet Oslo American Rens, og hadde flere adresser i byen før den flyttet inn i nummer 17. Kolstadgata 17 ble bygd i 1901, og daværende eier var Nicolaisens Kaffebrenneri. Seinere holdt Norsk Strømpefabrikk/Andersens Trikotasje til i huset i mange år.
Da Ekspressrenseriet kom til Kampen, var det allerede en stor bedrift med dampende virksomhet og mange ansatte. I dag driver Tove Vaagenes renseriet aleine. Det var hennes svigerfamilie som startet bedriften i 1928.
– Da jeg begynte her i 1958, var det 40 ansatte og vi hadde to sjåfører. Arbeidsstokken ble mindre etter hvert, men fram til 1980 hadde vi fortsatt 10-15 i arbeid. Da forsvant de siste, sier Tove Vaagenes. Nytt utstyr med effektive maskiner var noe av årsaken til dette. Fra 1980 ble Ekspress Renseriet drevet som en «mann-og-kone»-bedrift fram til Tove Vaagenes’ mann døde i 1991.
Da renseriet flyttet inn i nummer 17 i 1938, var det et av de største i Oslo og brukte hele huset. De siste fire åra har de leid ut lokaler til Willy’s brukthandel.

Samurai Sushi på nett: www.samuraisushi.no