To damer i parken

Skrevet av Ella Solli 20. februar 2010. Publisert i Før og nå

Ella og Gerd Eriksen i Kampen park (1964)Ella Solli og Gerd Eriksen i Kampen park (2009)Gerd og Ella Eriksen i Kampen park i 1964 og i 2009. Bak dem statuen ”En svømmer” av Anders Svor fra 1913. Gerd og Ella vokste opp i fjerde etasje i Sonsgata 7 bak til venstre. De flyttet derfra på slutten av 60-tallet. Under Kampendagene besøkte de Kampen park og historielagets Sverre Syversen tok et bilde av dem. I vår kalender fra 2004 forteller Ella Solli ( Eriksen) om bildet fra 1964:

Moten har forandret seg gjennom tidene…

Her er Ella og Gerd Eriksen på «storehøyden» i Kampens park en dag tidlig på 60-tallet.  Vi har virkelig pyntet oss. Ella har fått besøk av kjæresten sin, det er han som er fotografen. Vi bodde i Sonsgata 7 til venstre på bilde. Lillesøster Gerd har stått til konfirmasjon og bl.a. fått ny kåpe. Den synes hun var kjempefin, pepitarutete og med fôr av en slags tynn skumgummi. Den sto nesten av seg selv når hun tok den av. Så har vi spisse høyhælte sko med matchende veske og vanter – stilig! Frisyren var viktig den gang som nå. Vi brukte lang tid foran speilet før frisyren ble høy nok, for ikke å snakke om all den hårlakken vi brukte. Elnett gikk det mye av. Vi lå med ruller i håret hver eneste natt.

Som mange andre vokste vi opp på 1 rom og kjøkken. I stua – som ikke var stor – hadde vi køyesenger, sovesofa med salongbord, fars ørelappstol, spisestue og en svart ovn. Ikke mye plass å leke på der. Vi lekte ute sommer og vinter, takk og pris for Kampens park. Huskene, sandkassa og badebassenget ble flittig brukt om sommeren, og skøytene om vinteren. Litt lenger bak i parken, populært kalt «Kjærligheten», lagde vi noen fantastiske sklier om vinteren. De gikk fra toppen av parken og rett ned i Økernveien. Et gjerde nederst stoppet oss så vi ikke sklei rett ut i veien. Dessuten var det jo ikke den trafikken dengang.

Vi som gikk i samme klasse på Kampen skole har hatt flere sammenkomster gjennom årene. Den siste var da vi feiret at det var 40 år siden vi gikk ut av 7. klasse. Den sammenkomsten hadde vi på Kafe Kampen. Kjempehyggelig!