Vårprogram 2010

Skrevet av Historielaget 18. januar 2010. Publisert i Møter

Styremøte (2010)TORSDAG 11. FEBRUAR 2010 KLOKKA 19.00 I STORSALEN, BYDELSHUSET
Kampen mot kommunedelplanen ved Tommy Grotterød, Marit Bache, Ragnhild Hoel, Line Arneberg, Robert Lorange og Olaug Nesheim.
Plan- og bygningsetaten i Oslo kommune fremmet i høst ”Kommunedelplan for byutvikling og bevaring indre Oslo 2009-2025”. Planen vil legge føringer for byutviklingen de neste 15 årene og vil få store konsekvenser for bydelen vår. Kampen historielag og Kampen vel leverte en felles høringsuttalelse til planen i desember, der vi var meget kritiske til planen, blant annet til foreslåtte byggehøyder på Kampen. På møtet vil det bli orientert – med illustrasjoner – om innholdet i planen og hvilke konsekvenser dette kan få for bymiljøet på Kampen.

Kampen Bistro har alt (2009)

ONSDAG 17. MARS 2010 KLOKKA 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET
Livet og ferda b’yner på Kampen, slutter i verda ved Karsten Alnæs.
Karsten Alnæs har gjennom 35 år vært en produktiv og allsidig forfatter. Da romanen ”Kjempesmell og blå dager” kom i 1981 skrev avisene: ”Med denne romanen har Karsten Alnæs skrevet en høysang til det Kampen som en gang var og de menneskene som levet der.” (Aftenposten). ”… forfatterens nærhet til stoffet og miljøet, gir boka ekte og autentisk preg… Ingen kan tvile på at han er fylt av ekte kjærlighet til gamle Kampen” (Ny Tid). Romanen handler om livet til og omkring familien Wilhelmsen på 1950-tallets Kampen og var med under kåringen av etterkrigstidens beste Oslo-roman sist sommer. Karsten Alnæs flyttet som 9-åring til Kampen i 1947, og bodde her i 17 år. Kampen er også med i Alnæs sin Brageprisbelønnete roman ”Trollbyen” (1992) som foregår ved forrige århundreskifte. Foredaget tar utgangspunkt i forfatterens erindringer.

TORSDAG 15. APRIL 2010 KLOKKA 19.00 I STORSALEN, BYDELSHUSET
ÅRSMØTE og:
Butikkene som ble borte ved Per Erling Johnsen.
Kl. 19.30 kåserer Per Erling Johnsen om tiden da varer ble levert på døren hjemme, da man fikk gode råd fra en serviceinnstilt betjening, og man fikk høre de siste nyhetene fra nabolaget på melkebutikken. Den gang var butikken på hjørnet en viktig del av en bydels identitet og et vesentlig sosialt samlingspunkt. Per Erling Johnsen har nettopp gitt ut boka “Butikken på hjørnet”. Det blir mulig å kjøpe boka. Per-Erling Johnsen er arkitekt og har jobbet hos Byantikvaren og ved Oslo Bymuseum.

Vil du ha informasjon pr. e-post, send beskjed til: post@kampenhistorielag.no