Jordal Amfi

Skrevet av Gro Aschim 7. februar 2008. Publisert i Historiske Kampen

Jordal AmfiJordal Amfi ble bygget til de olymiske vinterleker i Oslo i 1952. Anlegget var arena for ishockeyturneringen samt kunstløpskonkurransene. I tillegg har til OL har Jordal vært arena for VM i ishockey i 1958 og 1999, samt B-VM i 1989 og 2004.

Jordal Amfi fremsto som et meget moderne anlegg da det stod ferdig i 1951. Den asymmetriske formen kommer av at amfiet ble anlagt i gropen etter Jordal Teglverk. Tilskuerkapasiteten var 9.000 personer. Den ble senere økt til 11.000, mens dagens anlegg tar cirka 5.000 (nå er det bare sitteplasser).

Som bildet viser, var Jordal Amfi et utendørsanlegg. Etter Sonja Henies isshow i 1955 tilbød hun seg å sponse tak over anlegget. Tilbudet ble avslått da man mente det ville ødelegge arkitekturen, og det var ikke før i 1972 at taket kom på plass. Frem til taket ble bygget, ble den asfalterte banen benyttet til håndball i sommermånedene. En av forutsetningene for å bygge Jordal Amfi var at anlegget skulle åpne for allsidig bruk, der det i tillegg til idrett skulle være scene for teater, konserter og kulturarrangementer.

Jordal Amfi med ElverumgataDet ble særlig de første årene arrangert en rekke konserter på Jordal Amfi, ikke minst nordisk mesterskap i rock i 1958 og 1959. I dag benyttes Jordal Amfi, sammen med Ungdomshallen (ferdig i 1988) til ishockey, kunstløp, bandy, kjelkehockey og frigåing.

Tagger: