Yngvar Sæther er død 78 år gammel

Skrevet av Historielaget 2. januar 2010. Publisert i Nyheter

Yngvar i parken (1935)Yngvar Sæther døde 28.desember.
Han ble hasteoperert 16. desember da det ble brist i en utposning på hovedpulsåren. Under denne operasjonen oppdaget de at pulsåren ned i høyre fot var tett, så dagen etter ble det nye seks timer på operasjonsbordet. Endelig på julaften fikk han komme opp på vanlig avdeling og vi fikk kontakt med han igjen. Han ble sterkere for hver dag – helt til de plutselig ringte den 28. at nå var det kritisk og vi måtte komme med en gang. Men da vi kom inn på sykehuset var det allerede over. Han hadde fått en kraftig lungebetennelse i løpet av natten og hjertet stoppet.

Han begraves fra Høyland kirke i Sandnes tirsdag 4.januar kl 14.30.
med hilsen May Sæther Langfeldt, datter

Yngvar Sæther var et ivrig medlem av historielaget. Her skriver han selv om oppveksten sin på Kampen “Minner fra Kampen” fra 2007:

” Jeg er født aug.1932, og jeg bodde i Norderhovsgt.7 fra 1932 til 1949-50. Når vi skulle bade måtte vi bruke badstubadet på Enerhaugen eller Torggatas bad hvis vi da ikke brukte stampen på kjøkkenet. Bøttedo var det ½ etg. opp i trappa, dette ble brukt av de tre familiene som bodde i samme etg.

I 1949-50 flyttet vi til Dælenenggt. Der vi fikk både w.c. og bad.

Norderhovgatas gatelag i fotballHøsten 1939 begynte jeg på Kampen skole i klasse 1 a.g. med frøken Esther Dahlin som lærerinne. Da tyskerne innlosjerte seg på skolen vår ble det problemer, og de første dagene hadde vi skolegang hjemme hos oss. Det var trangt, med nesten tretti gutter i en leilighet som hadde en stue ca.24 kvm., en gang og kjøkken, men for noen dager gikk det greit.  ( På bildet ser vi: Norderhovgatas gatelag i fotball klar for kamp på Grønvold i 1944. Bak fra venstre: Steinar Olsen, Knut Fjeld, Willy Wahlby, Odd Andersen (kolja), Yngvar Sæther, Oddvar Andersen, Ragnar Kristiansen (bodde i nr.7 som meg). Kjell Olsen, John Jørgensen, Jan Haug og Tor Eskildsen (klassekamerat av meg).

Klassen flyttet så til arbeidsstuen i Normannsgt.8. Vi hadde frk. Dahlin i tre år, (barneklassene). I fjerde klasse fikk vi lærer Rasch og da brukte vi først sakristiet i Kampen Kirke som klasserom. Senere gikk vi på skole i Menighetshuset og da tyskerne forsvant måtte vi gå på Tøyen skole, for engelskmennene hadde overtatt Kampen skole. At engelskmennene overtok skolen vår irriterte oss voldsomt og det endte med at vi arrangerte demonstrasjonstog med banner: ” We want our school back,”. Vi var mange elever som gikk opp Kampens gt. mot skolen. Da vi var kommet så nær at vi kunne skimte begge skolebygningene, den til venstre der det bl.a. var skoletannlege og matsal hvor vi fikk ”Oslofrokost”?  og den til høyre hvor vi hadde klasserom før krigen kom det en skikkelse mot oss midt i gata, han hadde armene i kors på brystet og så streng ut Det var overlærer Reksten. Toget oppløste seg på et øyeblikk og alle elevene forsvant. Det var respekt for lærerne på den tiden..

Jeg tror lærer Rasch gikk av med pensjon da vi begynte i syvende klasse og det siste året fikk vi Odd Mørk som var kommet hjem fra England våren 1945 som lærer.

Jeg var i mange år patruljefører i Kampen K. F. U. M.- speidertropp der Rolf Hansen (populært kalt bestefar) var troppssjef. Den tid jeg bodde på Kampen gikk trikk nr.12 gikk fra Kampen til Majorstuen og retur, og trikk nr.7 gikk fra Kampen til Ullevold Hageby og retur. Det var greit med ”7”ern når det var storkamp på Bislett eller Ullevold Stadion. Etter å ha tatt realartium på Vahl skole begynte jeg i Flyvåpenet der jeg var til jeg ble pensjonist i 1992. Jeg tjenestegjorde stort sett på Sola og i Bodø. Nå bor jeg i Klepp utenfor Sandnes”.

Tagger:, ,