God Jul med Lutendrank

Skrevet av Line Arneberg 21. desember 2009. Publisert i Fra styret

Petter B. Molaug holder foredrag om hverdagsliv i middelalderen (2009)Mange har etterlyst oppskriften på Lutendrank servert på historielagets julemøte. Utgangspunktet er denne oppskriften jeg har funnet på nettet (fra Ringsted middelalderfestival i 2009):

Lutendrank at berede
(luthendranck, lutendranck…det kan staves på flere måder)

Opskrift

Steinar Amundsen og Anne Louise Lien fremfører middelaldermusikk (2009)

1 flaske vin, rød eller hvid
100 g sukker

Krydderblanding:

8 g kardemommefrø
1 g tørret ingefærrod
6 g kanelstang
1 g muskat

1,5g paradiskorn
Det er nødvendigt at bruge hele krydderier, der knuses groft. Bruger man de almindelige pulveriserede, bliver det umuligt at si dem fra vinen. Derfor knuses kardemommefrøene groft i en morter. Brug det hele, dvs. både skal og frø. Giv kanelstangen samme behandling. Ingefærroden og muskatnødden rives groft på et rivejern.

Terje selger kalender (2009)

Krydderiblandingen varmes op med sukkeret og ca. 1/5 af vinen til det koger. Tag det af ilden og lad det stå 5 minutter og trække, hvorefter det hældes gennem en sigte, foret med et viskestykke. Hæld resten af vinen i blandingen og lad det passere gennem sigten med klædet og krydderierne et par gange.

I tillegg har jeg lagt til litt nellikspiker og anisfrø, og sukkermengden ble redusert en del.

Se ellers oppskriften fra 1625, gjengitt i  Troels Frederik Troels-Lunds ”Dagligt liv i Norden i det sekstende århunrede”  som finnes på nettet: http://runeberg.org/dagligt/5/0146
Førti stykker møtte opp i Storsalen og fikk underholdning av Steinar Amundsen og Anne Louise Lien og et flott foredrag av Molaug om dagliglivet i Middelalderen. God Jul til alle!