Espens Kampen

Skrevet av Historielaget 17. november 2009. Publisert i Fra styret

Espen Haavardsholm på Bistroen (2009)Godt oppmøte til Espen Haavardsholms kåseri om "Farmor på Kampen" (2009)Det var stor interesse for vårt møte med Espen Haavardsholm mandag 2.11.09. Omlag 60 Kampianere møtte opp på Bistroen for å høre kåseriet om “Farmor på Kampen”. “Egentlig var farmor veldig snill, men hun kunne til tider se skummel ut”, sier Haavardsholm, “hun hadde en veldig karakteristisk nese. Det høres litt fælt ut, men enkelte ganger minnet hun om en heks.”

Faren til Haavardsholm bodde som barn i Normannsgata 2 og gikk på Kampen skole.

Espen med familie. Tante Bjørg t.v. (2009)I romanen “Gutten på passbildet” fra 2004 er vi i Oslo på 50- tallet og hovedpersonen som bor ved Bislett besøker ofte sin farmor på Kampen, “Denne fortellingen er en roman, men mer enn du tror er sant. Eller omvendt: Mye er sant, men minst halvparten er oppdiktet”, sier Haavardsholm.På sine gamle dager var farmoren på Kampen sykehjem i Brinken og Haavardsolm besøkte ofte sin gamle skumle farmor der. I salen på Bistroen var det flere fra familen tilstede, blant andre tanten Bjørg Haavardsholm som er medlem av historielaget.

Du kan bestille Haavardsholms bok “Gutten på passbildet” direkte fra Oktober forlag.

Tagger:,