Skuddene i Hertug Skules gate

Skrevet av Rolf E. Wulff, Avisa Østbyen 15. november 2009. Publisert i Historiske Kampen

Hertug Skules gate (2009)Da tyskerne marsjerte inn i Oslo i 1940 var Adolf Bogstad 19 år gammel. Opplevelsen gjorde ham til en motstandsmann gjennom motstandsgruppen Aks 13000. Den 13. februar 1945 er han på vei til Hertug Skules gate 14 – et steinkast fra Kampen skole.

Lammekjøtt og saltsekker

Dagen før var han med på en dobbeltaksjon i Skippergata 22 og Tollbugata 8. Der fylte motstandsmenn lastebiler med forskjellige varer, øblant annet tønner med lammekjøtt og saltsekker. Varene vil komme godt med hos «gutta på skauen». Etter nærmere fem års krig og okkupasjon er matvaresituasjonen i Oslo prekær. I den røde mursteinsbygningen skal han møte Storm Weinholdt og Frank Olsen for å diskutere en ny aksjon.

Men når han kommer inn i stuen i andre etasje oppdager han at den tyske gestapisten Koestinger og hans norske håndlanger er til stede. De er kommet for å snakke med Kjell Weinholdt, broren til Storm.

Adolf håper at Storm og Frank værer at leiligheten ikke er trygg, men rett etter låser Storm seg inn sammen med sin far. Når de oppdager nazistene i stua gjør de gode miner til slett spill og prøver å overbevise Koestinger om at Adolf er på et tilfeldig besøk. Samtidig vet de at Frank er på vei med planene for kveldens aksjon, og de har ingen muligheter for å varsle ham.

De prøver å gi tegn til Frank da de gjennom vinduet ser ham komme gående, men han oppfatter ikke varslene. Koestinger skjønner at det er storfangst på gang og Frank får umiddelbart en pistol i ryggen da han kommer inn og blir beordret til soverommet.

Pistolene klare

Adolf Bogstad skjønner at han må prøve å flykte og spør om lov til å gå på toalettet. Samtidig som han tar i toalettdøren, røsker han opp entredøren. Men Koestinger og hans hjelper har vært mistenksomme og har allerede pistolene klare. To pistolskudd smeller samtidig – og Bogstad stuper forover og i gulvet. Så skyter Koestinger et nytt skudd i Bogstads bakhode. En av Norges motstandsmenn dør momentant.

De tre andre blir bundet og kjørt bort.

Innen det gryr av dag følger syv andre motstandsmenn fra Adolf Bogstads gruppe ham i døden. Storm Weinholdt og Frank Olsen kjøres rett til Møllergata 19 der de utsettes for umenneskelige forhør og tortur. Vel en måned etter – 17. mars 1945 – stilles de opp foran eksekusjonspelotongen på Akershus festning og skytes.

Kilde: Ottar Samuelsen: «Det var her det skjedde»

Tagger: