Mannekengen fra Sørumgata

Skrevet av Anne Stordal 30. september 2009. Publisert i Kampianere

Mannekenger. Oddny til høyreMin mor, Oddny, født i 1910, flyttet fra Torshov til hjørneleiligheten i Sørumgaten 2 på Kampen sammen med foreldrene Hanna og Alfred Larsen i 1911, da bestefar, som var jerndreier, fikk arbeid på Kampen Mek. Verksted. Hun begynte på Kampen skole i 1917. De siste årene hadde hun Dagny Holm som lærer.

Som frisør prøvde hun seg først da hun skamklipte sin lillebror, Rolf, slik at han nektet å ta av seg lua i klasserommet. Jeg husker hun fortalte at hun ble kalt inn til lærer Rasch for å bekjenne sin 2synd”. Det var slik hun lærte at man bør bruke en kam imellom når man klipper kort hår.

Oddnys klasse. Oddny iført genser, i bakerste rekke ved siden av henne med matroskjoleMor fortalte at hun som barn elsket huskene i Kampens park, spesielt en slenghuske, der man hang etter armene rett ut i luften dersom de store guttene også var med, slik at farten ble stor. Om sommeren badet de i Kampen Friluftsbad, populært kalt Isbadet, bak skolen. Husker hun fortalte at vannet var så kaldt at hun ble helt blå. Vinterstid pleide hun å tjuvlåne snabelskøytene til storebroren, Osvald, og sto på skøyter fra porten i Sørumgaten, ned Norderhovgaten og Brinken til Tøyen. Etterpå vanket det ofte juling fra broren, som måtte slipe skøytene for å få dem til å bite på isen.

Etter skolen begynte hun å arbeide i et trykkeri, for å tjene penger til konfirmasjonsklærne. 17 år gammel ble hun sendt til en tante, som hadde bondegård i Asker, der hun ble i tre år, for å være barnepike for hennes barnebarn, samt lære å bli en dame.

Oddny iført 30-tallets turmote med skjørtSenere begynte hun frisørlære og arbeidet som frisør. I begynnelsen av 30-årene, da det var stor arbeidsledighet, friserte hun kunder hjemme i leiligheten på Kampen, klipp og krølltang. I denne tiden fikk hun arbeid som syerske på en kåpefabrikk, etter å ha fått en kusine, som kunne faget, til å lære seg det viktigste. Jeg husker hun fortalte at hun var så glad for å ha fått jobb at hun måtte gå fra byen, kunne ikke ta trikken fordi hun lo av glede hele veien hjem. Så stor var arbeidsledigheten på den tiden.

I 1940 giftet hun seg med min far, som var skredder. Hun fortsatte å arbeide som syerske og mannekeng fram til jeg kom til verden. Fotografiet er fra tiden hun jobbet som mannekeng, tatt en gang på 30-tallet. Hun er damen til høyre.
Senere, på slutten av 50-tallet, arbeidet hun en tid som syerske på Lasør. Der fikk arbeiderne kjøpe feilvarer på fabrikken, husker jeg hadde mange fine gensere i denne tiden.

Når det gjaldt klær var hun alltid elegant, gjennom hele livet. Og trivdes godt når hun igjen fikk innta catwalken, både i eldreforeningene på Oppsal og Romsås og på aldershjemmet i Grue, der hun bodde til hun døde 88 år gammel.

Mor ble boende i den samme leiligheten i Sørumgaten 2 i 62 år. Hun var en evig kilde til historier om Kampen i gamle dager, mennesker og steder. Jeg kan antakelig takke henne for mye av min historiekunnskap om Kampen.

Mor og fars bryllup 30-tallets bademote. Oddny m.fl. Norderhovgata / Sørumgata (1975)

Tagger:, , ,