I Menighetshuset igjen

Skrevet av Lasse Solberg 21. september 2009. Publisert i Kampianere

Klassen på Kampen skole igjen (2009)Den 9. april 1940 durte tyske kampfly lavt over takene på Kampen skole. Mitraljøser knirket, kuler slo mot tak og vegger. For barna på skolen var det helt ubegripelig og forferdelig. Krigen var kommet til Norge og Kampen. Skolen ble overtatt av tyskerne og elevene fikk skoleår uten skole. I august møttes førsteklassene fra 1939 til fest og mimring på Kampen skole og Menighetshuset. Ca 30 elever møtte opp og fikk en hyggelig kveld.

“Lærer” for kvelden var Bjørn Skaug. Han satt i festkommiteen sammen med Elisabeth Damsgaard og Bjørn Marthinsen. Første del av kvelden var i klasserommet på Kampen skole. Her ble det vist en film om suppestasjonen under krigen og flere bilder viste gater på Kampen. I Menighetshuset hadde damene dekket bordene, og ingen “Danskesuppe”, mjølk eller skonnerokker stod på menyen nå. Bjørn Skaug testet elevene i gangetabellen, historie og anekdoter. Alle ble hørt, men Skaug sjøl måtte fortelle at 7 X 7 var 56. Det ble sunget sanger med klare stemmer i Menighetshuset denne augustkvelden i 2009og 1939 var plutselig så nært.

Bjørn Skaug på mimrekveld (2009) Mimremiddag i Menighetshuset (2009)
Mimring i Menighetshuset (2009)

Tagger: