Kampen Barneteater og Onsumslaget

Skrevet av Kampen Barneteater 7. september 2009. Publisert i Nyheter

Kampen Barneteater (2009)Kampen Barneteater (2009)Kampen Barneteater er aktuelle med ny forestilling i høst. Det historiske spillet “Hvorfor er de så sinte?” settes opp med to utendørs forestillinger i bakgården til Norderhovgata 1- 5 søndag 13. september 2009 kl 1300 og 1500. Dette dramatiske arbeideropprøret fant sted 13. til 16. april i 1878 på Galgeberg og Kampen. Slåsskampene mellom arbeidere, politi og soldater fikk senere navnet “Onsumslaget”, etter den rike eieren av Kværner Brug og Christiania Spigerverk, Oluf Onsum.

Foranledningen var at Onsum og flere andre verkseiere satte ned arbeidernes lønninger med 10 prosent. For de fattige og barnerike arbeiderfamiliene på Kampen var dette dramatisk. Opptakten til Onsumslaget var da flere hundre, enkelte kilder mener flere tusen, arbeidere samlet seg for å demonstrere utenfor Onsums fasjonable bolig, på folkemunne kalt Onsumslottet, på Munkenga i Gamlebyen.

Historien er fortalt gjennom barneøyne, og alle hovedrollene spilles av barn. I kontrast til de fattige arbeiderbarna får vi også et innblikk i hvordan litt “finere” barn, de oppdiktede niesene til Oluf Onsum, opplever opptøyene. Vi støter på problematikk som barnearbeid, sykdom, barnedødelighet, fattigdom og arbeidsløshet.

Kampen Barneteater (2009)Det meste av handlingen foregår i det trangbodde leilighetskomplekset, “Familiekroken”, på Kampen. Det er også her, nærmere bestemt i Norderhovgata 1 – 5, forestillingen settes opp. Voksenrollene innehas av medlemmer av Gamle Oslo Kro- og Kirkekor, som også bidrar som sangere.

Følg med på www.kampenbarneteater.no

Les mer om Onsumslaget i vår artikkel Rå og formørkede kampenboere samt på Wikipedia.

Tagger:,