Høstprogram 2009

Skrevet av Historielaget 3. september 2009. Publisert i Møter

Velkommen til Kampen Historielags arrangementer i Kampen Bydelshus høsten 2009. Kryss av følgende datoer i almanakken og ta med bekjente: Mandag 21. september, mandag 2. november og tirsdag 8. desember.

MANDAG 21. SEPTEMBER 2009 KLOKKA 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET

“Skoleårene uten skole”
ved Bjørn Marthinsen, Bjørn Skaug og Elisabeth Damsgaard

En augustdag i 1939 gikk 100 forventningsfulle sjuåringer inn skoleporten på Kampen skole. De ante neppe at de skulle tilbringe mesteparten av de neste årene på helt andre steder enn i skolebygningene i Normannsgata. Tre av elevene, Bjørn Marthinsen, Bjørn Skaug og Elisabeth Damsgaard kommer for å fortelle stort og smått fra skolelivet under krigen. Vi viser også en film fra Oslo og Kampen fra krigsårene 1940-1945.

MANDAG 2. NOVEMBER 2009 KLOKKA 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET

“Farmor på Kampen”
ved Espen Haavardsholm

I romanen “Gutten på passbildet” (2004) skriver forfatteren Espen Haavardsholm: “Denne fortellingen er en roman, men mer enn du tror er sant. Eller omvendt: Mye er sant, men minst halvparten er oppdiktet.” Romanens hovedperson er en 14-åring som bor på Bislett på slutten av 50-tallet. Blant det som skildres er besøk hos en farmor på Kampen og kontrasten mellom Oslos østkant og vestkant. Kåseriet tar utgangspunkt i forfatterens erindringer og tanker om denne tida.

TIRSDAG 8. DESEMBER 2009 KLOKKA 19.00 I STORSALEN, BYDELSHUSET

Julemøte: “En dag i 1314.  Hverdagsliv i middelalderens Oslo”
ved Petter Molaug

Hva kan vi vite om hverdagslivet i middelalderens Oslo? I tillegg til det som skriftlige kilder kan fortelle oss, er det gravd fram et stort arkeologisk materiale ved arkeologiske undersøkelser i Gamlebyen – fra rester av husene folk bodde i til skoene de hadde på seg og matrestene de kastet på søppeldynga. Petter B. Molaug er arkeolog og forsker i NIKU (Norsk institutt for kulturminneforskning) og har deltatt i og ledet utgravninger i middelalderbyen siden 1970. Foredraget blir illustrert med bilder.

Tagger:,