En sjømann gikk i land

Skrevet av Lasse Solberg 5. august 2009. Publisert i Kampianere

Bjørn Jørgen Johansen i Norderhovgata 34 (2009)Bjørn Jørgen Johansen dro til sjøs 17 år gammel i 1951. Han skulle være ute i 6 måneder, men det skulle gå 29 år før han kom til Kampen igjen i 1981. Han slo seg ned i Renmark i Australia. I mars var han på besøk i Norge, kanskje for siste gang? Historielaget møtte ham på Bistroen over en øl og fikk historien hans om tiden på farmen i Renmark og barndommen på Kampen.

Greta Gulbrandsen og Bjørn J. Johansen (2009)Han dro altså til sjøs som mange gutter fra Kampen gjorde på den tiden. Etter 2 år rømte han fra båten, og satt en tid i fengsel i Port Piri. Der prøvde han å få førerkort og fikk det. Da han slapp ut tok han toget til Renmark, kom fram på morgenen og begynte å jobbe på en druefarm kl 12 samme dag. Han kjørte lastebil 20 timer i døgnet, sparte penger og kunne tilslutt kjøpe seg en egen farm. Her dyrket han druer og aprikos, og hadde hester for kjøp og salg. 35 hester hadde han på det meste. Noen av dem ble brukt til travløp og i 1973 vant han et løp. Han tjente godt med penger, men sluttet i 1999.

Interessen for travløp hadde han helt fra skoledagene, han var på Bjerke hele dagen istedenfor å være på skolen. En dag kjørt han en hest, Queen Senator, fra Bjerke ned til Norderhovgata 34.

Bjørn J. Johansen ved Roger Gulbrandsens grav (2009)Den første forelskelsen var med Astrid fra Bjørkelangen. Bjørn var der under krigen og for noen år siden traff han Astrid igjen. ” Hun var den samme”, sier Bjørn. Ellers var det Roger Gulbrandsen og Odd ” Kolja” Andersen  han var mest sammen med. Nå er han på gamle tomter, bare en ting mangler,  hans beste venn Roger. Gutten som gikk iland i Australia, har ikke angret en dag på det.

Tagger: