En klok kone fra Kampen

Skrevet av Tore Sørlie 1. august 2009. Publisert i Kampianere

Beret KampenI eldre tider var det ofte en problematisk affære å bli syk, det kunne by på store vanskeligheter å få kyndig hjelp. Før 1800 var det ytterst få utdannede leger i byen, og de syke ble behandlet av “barteskjærere” med liten utdannelse og lite kjennskap til inngrep med kniv.

Slik var forholdene i Kristiania da Beret Kampen vokste opp i 1790- årene. Overtro hadde et godt grep på menneskene i denne tiden. Kloke gubber og signekjerringer hadde stor søkning, og hver gang de besøkende fikk et godt råd eller ble helbredet for sykdom spredte nyheten seg som ild i tørt gress.

Beret Kampen ble enke i ung alder og fant ut at hun ville bli spåkone. En gammel dame ga henne undervisning i å spå i hånden og i kort. Det var smått med fortjeneste den første tiden, men hun tok mot til seg og leiet en hytte i utkanten av Kampen. Da økte klientellet, og hun fikk snart besøk fra alle kanter av byen. Det ry hun skapte seg var bygget på iherdige studier, sunn dømmekraft, god oppfattelse og sist men ikke minst- god spekulasjon i andres overtro. Som de fleste kloke koner brukte Beret signing og åtgjøring, måling med ulltråd og støping i bly. Hennes resepter var hentet fra gamle svartebøker.

Beret Kampen var liten av vekst og tykkfallen. Hun gikk fattigslig kledt, men tøyet var rent og helt. Hun røkte skråtobakk i en gammel nikotinbrun krittpipe. Det ble en fanatisk svovelpredikant som forvoldte Berets død. Han leste høyt for henne om dommedagens grusomheter og blandet det med stygge injurier. Det ble for mye for henne, hun ramlet av stolen og falt død om på gulvet. I hytten hennes fant de 5000 spesidaler. Hytte og hage hadde hun testamentert til de fattige og husville på Kampen. Hun var på flere måter en klok kone.

Olaf GulbranssonOlaf Guldbrandsson var født i Kristiania 1873 og døde i Tegernsee i Tyskland i 1958.  I 1897 giftet han seg med “ Vakre Inga” fra Liggern i Nordmarka. Han var gift tre ganger, sist med Dagny Bjørnson. Hun var brordatter til Bjørnstjerne Bjørnson.
I dag finnes det et museum i Tegernsee oppkalt etter Olaf Gulbransson.