Barna i Norderhovgata 36

Skrevet av Kirsten Sørum 5. juli 2009. Publisert i Historiske Kampen

Barna i Norderhovgata 36 (1930)Kirsten Sørum, født på Kampen 1924

Hun bodde i Norderhovgata 36 og hadde 2 søsken: Torolf født 1920 og Peo født 1926. Hun forteller: Vi bodde på ett rom og kjøkken. Barna hadde sengeplass på kjøkkenet. Ellers var det to leiligheter til i første etasje og tre i andre etasje. I bakgården var det tre leiligheter. Her bodde det fem barn. På bildet ser vi barna som bodde i nr. 36 rundt 1930.

Bakgården, Sonsgata / Norderhovgata (1968)Hver torsdag var det musikk i parken, noe vi barna gledet oss til, for da vi fikk vi noen penger til godteri som ble solgt i bua som ble satt opp i parken ved “Slottet” i Norderhovgata 38. Ellers var det mye vi barna kunne være med på. Skolehaven lå på Ola Narr, speider’n på Vålerenga, turn i Turnhallen (St. Olavs gate), systue hos frk. Kinnerød og søndagsskole i Kampen kirke. Speidern var jeg med i til krigen, men da vi måtte levere draktene våre til tyskerne, sluttet jeg.

På bildet, som er tatt fra bakgården i Sons gt 3, ser vi nr.36 mellom de to murhusene nr. 34 og nr. 38 ( Slottet)

Tagger:,