Kampentrikken

Skrevet av Historielaget 25. november 2007. Publisert i Historiske Kampen

Kampentrikken på 1960-talletFor de mange innvandrere på Kampen må vel månedens kalenderbilde fortone som hentet fra fjernsynsserien “Fleip eller fakta”. Men faktisk var trikken et kjært trekk i bybildet gjennom 60 år.

Fra 6. juni 1900 trafikerte Kristiania Sporveisselskab fem linjer. Den ene var Homansbyen – Stortorvet – Kampen. Trikken svingte fra Grønland opp mot Motzfedts gate og fulgte Tøyengaten og Hagegaten til Brinken. Linjen var ensporet i mange år. Først i 1921 ble den oppadgående Kampentrikk ledet opp Tøyengaten, mens sporet i Motzfedts gate ble forbeholdt nedadgående vogner.

Fra januar 1910 hadde grønntrikken linje nummer 5, Kampen – Stortorget – Munkedamsveien. Fem år senere var ruten Kampen – Jernbanetorget – Nobels gate.

Fra 1927 gikk 7’ern fra Ullevål Haveby til Kampen og 15-trikken fra Kampen til Majorstuen.

Helt fra århundreskiftet var man opptatt av miljøvern. I alle vognene fant man skilt med “Røgning og Spyting forbudt!”

Det heter i Krisiania-Ciceronen fra 1903: “Byen er nu særdeles vel forsynt med Sporvogne, samtlige elektriske. Det er tre forskjellige Sporveisselskaber: Kristiania Sporveisselskab, det eldste Selskab, fra syttiårene, endnu almindelig kaldt Hestesporveien, fordi den indtil for nogle Aar siden kjørtes med Heste, Kristiania elektriske Sporvei fra 1894 og Kristiania elektriske Sporveie fra 1899. Prisen er overalt 10 Øre (Børn 5 Øre).”

Det var det eldste selskap med sine grønne trikker som trafikkerte på Kampen. Kristiania elektriske Sporvei hadde blå vogner, mens det kommunale hadde røde. I en senere overgangsperiode opplevet man så vel grønne som blå trikker på Kampen. Kampentrikken ble nedlagt i 1960.

PS. Juni 2008: Ole Mjelva opplyser at Kampentrikken fra 1940-1960 hadde nr. 12

Kampentrikken 1940 15 Kampetrikken Tegning av 12 Kampentrikken