Spennende møter 23. oktober og 20. november

Skrevet av Historielaget 6. oktober 2024. Publisert i Møter

Demonstrasjon i Normannsgata 37Da har vi programmet klart for resten av høsten. Det blir to meget interessante møter før jul:

Onsdag 23. oktober kl. 19.00 i Kampen bistro:

“Riv dritten og bygg nytt”
(Saneringssjefens motto), Kampen om Kampen: Sanering eller rehabilitering?

På 1960, -70 og –80-tallet foregikk en politisk kamp på liv og død for Kampen. Sterke krefter ville sanere, rive og bygge nytt. Særlig nye høyhus: Målet var en tilsvarende utbygging som på Enerhaugen. Hvorfor?

En lukket prosess for kommunale etater og utbyggerinteresser ble etter hvert mer åpen, der også lokal motekspertise og beboere klarte å hevde seg, med enorm innsats. Kampen sto både mellom etater internt i kommunen, og mellom lokale krefter på Kampen. Det handlet om å bevare et godt nærmiljø, eller å totalt rasere det – og bygge noe nytt.

For å belyse denne kampen kommer stortingsrepresentant Siri Staalesen, som i 1999 skrev hovedoppgave i historie om dette, og arkitekt Robert Lorange, som fra midten av 70-tallet ledet den lokale kampen for rehabilitering i regi av Kampen Vel. Ordstyrer: politisk redaktør Eirik Mosveen (Avisa Oslo)

Plakat for møtet “Riv dritten og bygg nytt”

Onsdag 20. november kl.19.00 i Kampen bistro:

“En vaskekone fra Kampens kamp for stemmeretten”

Johanne Bergkvist, historiker og Unn Hovdhaugen, kulturhistoriker ved Oslo byarkiv har skrevet boka «En stjerne i margen: Seks fattige kvinners kamp for stemmeretten». I foredraget vil de fortelle om enke og vaskekone Karoline Emilie Larsen som før kommunevalget i 1916 fikk beskjed om at hennes stemmerett var suspendert. Hun var en av de mange som ble nektet å stemme på grunn av fattigstøtte.

I 1913 vedtok Stortinget allmenn stemmerett for kvinner, men fortsatt ble de som mottok fattigstøtte nektet å stemme. Ved kommunevalget i 1916 var det 47 000 som mistet stemmeretten på grunn av fattigstøtte. To tredjedeler var kvinner.

Karoline Emilie Larsen var aktiv i Vask- og Rengjøringskvinnenes fagforening. Hun fant seg ikke i å bli fratatt stemmeretten. På valgdagen 4. desember 1916 møtte hun opp på valglokalet på Kampen skole. Hennes klage ble tatt opp på Stortinget, og i 1919 ble Grunnlovens bestemmelse om at fattigstøtte førte til tap av stemmerett fjernet.

Møtene er som alltid GRATIS OG ÅPENT FOR ALLE!

Velkommen,
Hilsen styret