Kampen bydelshus blir til

Skrevet av Ragnhild Hoel 16. april 2024. Publisert i Møter

Panelet i aksjon! "Gutta" samlet etter panelsamtalenHvordan var det mulig? Å skape et levende og innholdsrikt bydelshus av et nedslitt fargeri? I går fikk vi høre historien fra fire som alle hadde en sentral rolle i dette  halsbrekkende prosjektet. De må alle kalles aktivister, men brukte også sin fagbakgrunn i en altoppslukende innsats i de avgjørende årene på 1980-tallet: Robert  Lorange (arkitekt), Terje Berner (murer/håndverker), Gunnar Brunborg (fysiker og «cand.alt»!) og Amund Eriksen (jurist).

De kom alle med i arbeidsgruppa som Kampen vel startet i 1981 for bydelshus på Kampen. Referater fra hyppige møter (etter leggetid for småbarnsfedrene!) vitner om en voldsom stå på-vilje, og initiativtaker Roberts entusiasme smittet over på de andre. Enorme oppgaver knyttet til økonomi, forhandlinger om kjøp, søknader om tilskudd, istandsetting og oppussing ventet.

Kjøp og bygging ble støttet av Husbanken og Oslo kommune, og Miljøverndepartementets nærmiljøsatsing var også en viktig støttespiller. Det ble dannet andelslag og styre. Og NB – selv om det var disse fire gutta som var i fokus på møtet: kjønnsbalansen i de første styrene var omtrent 50/50. Dugnadsinnsatsen ved istandsettingen må bare karakteriseres som formidabel – med en voldsom mobilisering av nærmiljøet og andre grupper (som yrkesskoleelever) og for ildsjelene i perioder daglig innsats. Alt dette kombinert med en profesjonelt kjørt byggesak, og parallelle aktiviteter, bl.a. tidlig kafédrift.

Drøyt 60 personer og full sal for å høre om bydelshusets "fødsel" Panelet og møteleder fikk mange lovord etter møtetPanelsamtalen ble godt ledet av historielagets Arne Kristiansen, som avslutningsvis oppsummerte aktivitet og innhold i dagens bydelshus. Det er fristende å kalle (det vi mener er) Norges eneste beboereide, beboerstyrte og selvfinansierte kulturhus for «Mirakelet på Kampen». Men først og fremst er bydelshuset et resultat av en  enestående innsats – ildsjelene klarte å mobilisere nærmiljøet, tidsånden lå til rette for hardt arbeid, optimisme, entusiasme og samarbeid – både ytre og indre støttespillere bidro. Og driften er videreført av nye «generasjoner» og sikret gjennom flere «redningsaksjoner».

Suksesshistorien Kampen Bistro har bidratt til bydelshusets gode rykte – men NB: Bistroen leier – Kampen Bydelshus eier! Nå håper vi bare på at denne fortellingen samles mellom to permer – for formidling av vår nære historie og til inspirasjon for framtida!

Her er flere bilder fra møtekvelden, og sammen med noen av bildene som ble vist i løpet av kvelden:

Folkemøte om bydelshus AndelsbevisFra Kampenposten 2/1982 Utgangspunktet: en nedslitt bygning fra 1919, preget av råte- og brannskader, her eksteriør. Utgangspunktet: en nedslitt bygning fra 1919, preget av råte- og brannskader, her interiør En av flere visjoner for bydelshusets innhold Yrkesskoleelever deltok i istandsettingsarbeidet, samt grupper av utplassert ungdom Bildene ga oss og paneldeltakerne gjensyn med 40 år yngre utgaver av dem selv - her Terje Bildene ga oss og paneldeltakerne gjensyn med 40 år yngre utgaver av dem selv - her Amund Kampendagene siste helga i mai - de første årene kalt Kjempedagene - startet i 1983 Kampendagene 1983, Her er opptoget med korpsmusikk som alltid starter Kampendagene Robert Lorange Kjell Spigseth