Møte: Historien om Harald Claes og familien hans

Skrevet av Historielaget 8. mars 2024. Publisert i Møter

Anna, Alexander, Arvid og Ida Iris Claes (ca 1938)Harald og Jacob Claes i de norske politistyrkene i Sverige (1945)Jonas Bals forteller om Harald Claes, den «blodtørstige revolusjonsjøden» som reddet Norges gullreserver fra nazistene.

Under valgkampen for 100 år siden ble den unge arbeideren Harald Moses Claes uthengt som en livsfarlig «revolusjonsjøde» og fengslet i fem måneder, bare fordi han tok ordet på et valgmøte i Bærum. 16 år seinere var han med på å redde de norske gullreservene i sikkerhet på  Lillehammer, under stor fare for eget liv.

Claes-familien bodde på Kampen og Grønland, men bare en håndfull familiemedlemmer overlevde holocaust. Jonas Bals forteller historien om Harald Moses og familien hans, deriblant Ida Iris og Arvid, som gikk på Kampen skole da jødedeportasjonen fant sted. «Tyskerne får ikke tak i meg tante, jeg løper så fort så jeg kan løpe min vei», sa Arvid – som bare rakk å bli sju år gammel.

Foredrag Jonas Bals er historiker, skribent og LO-rådgiver og bosatt på Kampen.

ONSDAG 13. MARS 2024 KL. 19.00 I KAMPEN BISTRO

Vel møtt! Åpent for alle – gratis adgang!