Vårprogram 2024

Skrevet av Historielaget 1. februar 2024. Publisert i Møter

Dette er programmet for det første halvåret i 2024, merk deg at det starter allerede om 14 dager. Noter deg de øvrige arrangementene; vi håper programmet faller i smak:

ONSDAG 14. FEBRUAR KL. 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET

I år kan vi feire to byjubiléer. Under overskriften Fra Oslo til Christiania og til Oslo snakker Petter Molaug om disse byjubiléene. Det er 400 år siden middelalderbyen Oslo brant, og Christiania ble grunnlagt. For 100 år siden ble bynavnet endret – Kristiania ble til Oslo. Han vil legge mest vekt på at det er 400 år siden Oslo brant og Christiania ble grunnlagt, men også noe om 100 årsjubileet for navneskiftet. Han vil diskutere byens utvikling og grunnene til at det ble anlagt en ny by. Videre vil han fortelle om hvordan den gamle byen var, og hvordan den nye byen etter planene skulle være. Christiania og Oslo utviklet seg i hver sin retning. Mesteparten av Middelalderparken, som er under realisering, men langt fra ferdig, vil bli åpnet med et stort, åpent arrangement lørdag 17. august, på dagen 400 år siden byen brant. Hør mer om planene for parken!

Petter Bjerregaard Molaug er arkeolog, tidligere ansatt ved Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU), hvor han hadde prosjektledelse for utgravningene i Gamlebyen. Fram til 1994 arbeidet han hos Riksantikvaren, Han er aktiv i bl.a. Interesseforeningen Oslos Middelalder og Oslo Middelalderfestival.

ONSDAG 13. MARS KL. 19.00 I BISTROEN, BYDELSHUSET

Jonas Bals snakker om Den «blodtørstige revolusjonsjøden» som reddet Norges gullreserver fra nazistene: Historien om Harald Moses Claes og familien hans.

Under valgkampen for 100 år siden ble den unge arbeideren Harald Moses Claes uthengt som en livsfarlig «revolusjonsjøde» og fengslet i fem måneder, bare fordi han tok ordet på et valgmøte i Bærum. 16 år seinere var han med på å redde de norske gullreservene i sikkerhet på Lillehammer, under stor fare for eget liv. Claes-familien bodde på Kampen og Grønland, men bare en håndfull familiemedlemmer overlevde holocaust. Jonas Bals forteller historien om Harald Moses og familien hans, deriblant Ida Iris og Arvid, som gikk på Kampen skole da jødedeportasjonen fant sted. «Tyskerne får ikke tak i meg tante, jeg løper så fort så jeg kan løpe min vei», sa Arvid – som bare rakk å bli sju år gammel. Bals er historiker og LO-rådgiver og bosatt på Kampen.

TORSDAG 11. APRIL I BISTROEN, BYDELSHUSET. ÅRSMØTE KL.18.00, TEMAMØTE kl. 19.30

Etter årsmøtet blir det Temamøte om «Bydelshuset blir til». Samtale på scenen med flere av ildsjelene som var med på å realisere Kampen bydelshus på 1980-tallet. Gunnar Brunborg, Terje Berner, Robert Lorange og Amund Eriksen danner et panel som viser bilder og forteller historier fra den spede begynnelse og noe fra senere tid. Møtet ledes av Arne Kristiansen og det settes av god til spørsmål og diskusjoner.

SØNDAG 26. MAI KL 13.00-16.00. ÅPEN BAKGÅRD

Tradisjonen tro arrangerer historielaget Åpen bakgård under Kampendagene. Beboere på nær 40 adresser holder portene åpne for alle. Vi lager kart og alle går der de lyst. God tur!

ONSDAG 12. JUNI KL 18.00.

Arne Kristiansen tar oss med på en vandring i området som avgrenses av Hedmarksgata, Rolf Hofmos gate, Normannsgata og Gjøvikbanen. I dette område er det mye spennende, både gammel og ny historie. Trikkestallen, Kampen friluftsbad, Kampen skole, byggeselskapet og ikke minst KØBB som feirer 30 års jubileum i vår. Dette blir en kort rusletur som nok ikke kvalifiserer til å bli kalt en vandring.

Vennlig hilsen styret