Møte med Enehaugen

Skrevet av Ragnhild Hoel 31. mars 2022. Publisert i Historiske Kampen, Ikke-kategorisert, Nyheter

Enerhaugen! Historielagets møte på Bistroen i går ble knallbra! Full sal med 50 oppmerksomme tilhørere. Morten Bing og Birte Sandvik fra Folkemuseet fortalte om forstadshus på museet, og særlig om Enerhaugen, historie, sanering i 1960 og flytting av fem hus til museet. Og om fantastiske menneskemøter i arbeidet med å nyinnrede og formidle husenes historie. Stafettpinnen gikk videre til Sigurd Johansen og Harald Karlsen, som fortalte levende om oppvekst og sosialt liv på Enerhaugen på 50-tallet. De la ikke skjul på hvor dårlige boforholdene var, særlig om vinteren. Men samholdet og trivselen kom også tydelig fram! For flere av tilhørerne som har vokst opp på Kampen var det også mye gjenkjennelse i skildringen deres. Utrolig spennende bilder – og disse og flere til kan du finne ved å gå inn på digitaltmuseum.no og søke på Enerhaugen.
(Se også mer under bildene her)
Takk til foredragsholderne og takk også til Kampen Bistro for fin tilrettelegging!