Enerhaugen

Skrevet av Ragnhild Hoel 8. mars 2022. Publisert i Historiske Kampen, Møter

Ungdomsliv på 1950-60-tallet og Norsk Folkemuseums arbeid med Enerhaugens historie

Velkommen til et spennende møte med vår nabobydel Enerhaugen! Først vil førstekonservator emeritus Morten Bing fortelle om Enerhaugens og Kristianias forsteders plass i Friluftsmuseet på Norsk Folkemuseum. Konservator Birte Sandvik vil snakke om museets prosjekt «Ung på Enerhaugen», som startet i 2016. Prosjektet omfattet innsamling av en unik samling fotografier fra 1950- og 1960-tallet, og førte til en fotoutstilling som åpnet i juni 2019 og som skal stå fram til sommeren 2022. Både Morten og Birte er etnologer/kulturhistorikere. Deretter vil Sigurd Johansen og Harald Karlsen (styremedlemmer i Enerhaugen, Grønland og Tøyen historielag) formidle hvordan det var å vokse opp på Enerhaugen. De er begge sentrale i prosjektet ««Ung på Enerhaugen».

Gutta på ‘Haugen’ poserer med like «peau de pêche-jakker» (Harald Karlsen bak rattet). Foto: Sigurd Johansen/Norsk Folkemuseum.