Kampen bocciaklubb

Skrevet av Lasse Sollberg 17. desember 2021. Publisert i Historiske Kampen

Hver søndag fra 1991 og to år fremover møttes Kampianere av alle aldre I Kampenpark for a spille boccia . Boccia er et utendørs presisjonsspill for to personer eller to lag. Man kaster eller triller kuler av metall eller kunststoff til måls etter en mindre kule som er kastet ut på forhånd. Det er tillatt å kaste direkte på andre kuler eller målkulen for å slå disse vekk. Spilleren eller laget som ligger nærmest målkulen når alle kuler er kastet, får ett poeng for hver kule nærmere målkulen enn motstanderens nærmeste. Kulene veier 0,7–1,3 kg og har diameter 9–11 cm.

Boccia er alminnelig utbredt i Italia. Offisielle konkurranser, blant annet VM fra 1951, spilles med spesifiserte regler for bane og utstyr. I Frankrike er det mange lignende kulespill under samlenavnet boules, blant annet pétanque, som er det mest utbredte spillet i Norge. Boccia spilles her i landet mest som selskapsspill med kuler av tre eller plast.