Holocaust på Kampen

Skrevet av Styret 24. november 2021. Publisert i Historiske Kampen, Nyheter

brinkenbrinkenVi vil informere alle våre medlemmer om at Kampen kirke førstkommende fredag 26.november vil markere minnedagen for deportasjonen av norske jøder med M/S Donau, 26. november 1942. Historielaget har tidligere vært med på å kaste lys over skjebnen til de to Kampen-familiene som ble deportert og drept i Auschwitz. Dette er familien Claes i Brinken og familien Wainer i Kjølberggata. I 2014 ble det lagt ned snublesteiner i Brinken 23 til minne om Alexander, Ida Iris (12) og Arvid (7) Claes. I 2015 skjedde det samme i Kjølberggata 11, til minne om Nathan Salomon, Lina Rakel, Johnny Moritz (22) og Pauli Anna (17). Les mer om familiene på kampenhistorielag.no og i boka “Tilværelsen på Kampen”.

På fredag blir det konsert med jødisk musikk i kirken kl 18, ved Miriam Segal (sang) og Ulf Nilsen (fiolin og klaver). Deretter fortsetter markeringen med vandring til Brinken og Kjølberggata og lystenning ved snublesteinene.

Bli med for å vise at Kampen ikke glemmer Kampenfamiliene som forsvant i Holocaust!